Tuesday, December 28, 2010

Pokok Sirih

Daun sirih
Mudah tumbuh
Perlu junjung dan jagaan
Daun, close-up

Gambar diambil di kebun Pak Kolil. Sirih ialah sejenis tumbuhan yang tidak asing bagi masyarakat Melayu dan India kerana banyak kegunaannya. Nama saintifiknya ialah Piper betle L dan pokok ini biasanya didapati menjalar dan memanjat pada kayu junjung. Daun sirih berbetuk bujur dan lancip di hujung manakala permukaannya licin. Jenis sirih menentukan warna daun, kelembutan dan keenakan rasanya. Ia tumbuh subur di tanah yang gembur dan banyak cahaya matahari.

Daun sirih dipercayai mengandungi komponen aktif yang amat berguna dalam bidang perubatan. Contohnya ia mengandungi bahan antiseptik semulajadi yang berupaya membunuh kuman kulat dan ragi yang menyebabkan kudis, panau, gatal dan jerawat pada kulit. Ia juga ada bahan yang boleh menghentikan perdarahan. Hidung berdarah boleh dirawat dengan hanya menyumbatkan lubang hidung dengan daun sirih yang digulung.

Air rebusan daun sirih yang diminum pula mengubati pelbagai penyakit berkaitan sistem pernafasan seperti batuk, bronchitis, asma dan mencairkan kahak. Air ini juga boleh merawat masaalah nafas berbau dan menghilangkan bau badan. Wanita menggunakan air rebusan ini untuk melancarkan peredaran haid dan mengubati penyakit keputihan dan mandian bagi ibu yang baru melahirkan anak.

0 comments:

Post a Comment