Tuesday, January 25, 2011

Ctna Sogo Doll

Cattleytonia Sogo Doll
Lima kuntum
Maroon dan pink
Ada kuning pada 'lip'
Bunga, close-up

Gambar bunga diambil di pondok orkidku. Wah.....kecik hati juga bila dengar Cik Minah tak percaya gambar cattleya besar yang aku upload dulu aku sendiri yang tanam. Sumpah.... itu dari pondok orkidku di belakang rumah. Dia pasti bahawa aku cilok gambar from somewhere. Entah kenapa tiba-tiba Cik Minah dijangkiti penyakit orkid kerana dulu dia asyik dengan gelang kristal dan akek. Macam-macam warna dan bentuk hingga aku pun tumpang sekaki membeli. Pantang dengar mak nak ke Sabah, aku pesan gelang lebih banyak dari pesan ikan kurau dan udang kering.

Cattleytonia atau nama singkatannya Ctna adalah hibrid antara orkid Cattleya dan Broughtonia. Broughtonia ialah satu genus dalam famili orkid yang berasal dari Greater Antilles (Cuba, Jamaica, dll) di Laut Caribbean yang terkenal dengan lanun-lanunnya. Orkid Broughtonia tumbuh secara sympodial dan bunganya seakan-akan Cattleya tetapi saiznya lebih kecil, kelopak nipis dan bahagian tepi lips sedikit kerinting.

Penjagaan Cattleytonia tidak rumit kerana ia mewarisi sifat orkid Cattleya yang cepat membiak jika medium sesuai dan banyak ruang untuk akar berkembang. Kekadang bila berbunga hingga ada lima kuntum dalam satu tangkai dan ia tahan selama 2 minggu. Hati berdetik dan berbisik.....kalau aku ada orkid baru jenis ni mahu saja namakannya Ctna Cik Minah Sayang. Baru dia tersenyum.

0 comments:

Post a Comment