Tuesday, January 18, 2011

Di Desa Kasihku Tertumpah

Padi yang menghijau
Kebun getah
Membakar jerami padi
Kebun pisang
Kebun kelapa sawit

Di Desa Kasihku Tertumpah

Saujana mata memandang
Kehijauan sawah terbentang

Tenangnya sungai mengalir
Perahu nelayan ke hilir.


Pepohon melambai-lambai

Beburung terbang berkicau riang
Di sini kasihku tertumpah

Indahnya bumi bertuah.

Malangnya di sana sini

Hanya ayah tua yang bekerja
Ibunda di rumah menanti
Anank muda ke kota

Hibanya rasa di hati
Kemana rakanku menghilang diri

Kekasihku turut tergoda

Tinggalkanku di desa.
(H Hassan)


Gambar diambil semasa perjalanan ke utara, di kebun Pak Kholil dan Sungai Siput. Pemandangan biasa di kampung, ada sawah padi, kebun pisang, kelapa sawit dan getah. Namun begitu ada perbezaan antara pemandangan dahulu dan sekarang. Kalau dulu kebun pisang hanya di belakang rumah tapi kini ia di antara chalet dan homestay yang dibina untuk menarik pelancong yang inginkan suasana kampung yang tenang. Di kebun Pak Kholil tanaman pisang jadi sumber pendapatan selain mendapat sewa dari tapak perkemahan di situ.

Balik sekali sekala ke kampung memang menyeronokkan dan yang pertama aku buat setelah bersalaman ialah meronda di sekeliling rumah tengok itu ini; reban ayam, orkid mak dan pokok-pokok hingga ke sempadan tapak rumah yang tidak sampai 100 meter. Bila aku dah puas merayau barulah masuk ke rumah mendengar gossip terbaru tentang adik beradik dan jiran tetangga sambil makan nasi berlauk ikan kembung goreng dan sayur tumis pucuk paku.

Sawah yang terbentang? Masih ada tetapi kalau ambil gambar salah angle nampak bangunan tinggi dan taman perumahan. Sawah pun ada yang dibelah oleh lebuhraya dan paling banyak dikambus untuk membuat bangunan. Nampaknya perang antara tempat kediaman dengan kawasan bercucuk tanam semakin rancak. Apapun tanah pertanian pasti kalah dan terpaksa memberi laluan kepada pembangunan. Hati berdetik dan berbisik........maklumlah di sini ramai orang senang cari duit dan berduit untuk membeli makanan, jadi tak perlulah bersusah payah bertani dan berkebun.

0 comments:

Post a Comment