Wednesday, January 12, 2011

Nepenthes Periuk Kera

Nepenthes ventrata
Licin dan slim
Nepenthes burkei
Dotted, bibir tebal
Nepenthes ampullaria
Bulat gemok

Gambar diambil di nurseri bunga. Nepenthes adalah satu-satunya genus dalam famili Nepenthaceae dan ia dikenali juga sebagai 'pitcher plant' atau periuk kera, tabung beruk dan periuk kerengga. Namun terdapat lebih dari seratus spesis dan banyak lagi hybrids dan cultivars periuk kera sekarang ini. Pokok nepenthes dianggap istimewa kerana kantung yang terdapat di hujung sulur daun yang panjang. Pokok ini tumbuh samaada memanjat pokok lain menggunakan sulur hujung daun, di atas tanah atau sebagai epiphytes.

Nepenthes adalah pokok carnivorous dengan bahagian
kantung yang berisi cecair sebagai perangkap mangsa. Cecair ini mengandungi bahan yang dapat menghadamkan mangsa yang kemudiannya diserap oleh pokok. Oleh itu pokok ini biasanya terdapat di tanah yang kurang subur dan berasid.

Selain menjadi tanaman hiasan,
orang asli meminum air rebusan akar dan batang pokok nepenthes untuk merawat sakit perut, cirit birit, demam dan batuk. Air ini boleh juga dijadikan mandian untuk wanita selepas bersalin. Kantung nepenthes yang telah dibersihkan boleh digunakan sebagai bekas untuk mengisi makanan yang hendak direbus.

2 comments:

Unknown said...

kt kg aki sllu cari bunga ni ngan adeq2 kt hutan ^^

ctpayong said...

bagaimana cara penjagaannya. misalnya perlukan air yg banyak, ditempat panas/ redup, baja yg sesuai utk ianya hidup subur.

just bought one that cost me RM25/- suka..unik...

tolong berikan tips penjagaan.

Post a Comment