Monday, January 24, 2011

Pokok Gelenggang

Pokok gelenggang
Daunnya dibuat ubat
Bunga berwarna kuning
Bunga, close-up
Buah seperti kacang

Gambar diambil di Kampung Kem Balak. Pokok Gelenggang atau nama saintifiknya Cassia alatta ialah salah satu tumbuhan yang memberi keceriaan pada belukar kerana bunganya yang kuning terang. Pokoknya banyak cabang dan tinggi mengatasi tumbuhan lain dan menjadi tempat pokok lain memanjat. Ia mudah tumbuh di tanah yang subur dan basah. Ada dua gelenggang iaitu berdaun kecil dan berdaun besar tapi keduanya boleh dijadikan ubat. Buahnya berbentuk kacang dan di dalamnya mengandungi 50-70 biji kecil .

Bahagian yang paling berguna ialah daunnya. Daun gelenggang boleh mengubati penyakit kulit seperti panau, kurap, ekzema dan kudis. Caranya ialah menumbuk segenggam daun gelenggang bersama kapur sirih dan digosokkan pada kulit yang bermasaalah. Campuran ini akan agak panas bila terkena kulit tetapi didapati sangat mujarab. Selain itu air rebusan daun gelanggang boleh diminum untuk mengubati sembelit.

Daun gelenggang boleh juga digunakan untuk merawat kecacingan dalam perut. Untuk tujuan ini daun gelenggang dikunyah bersama sedikit garam selama beberapa minit kemudian airnya ditelan manakala hampasnya dibuang.

2 comments:

Redzlan aka Tabib said...

Mintak izin gunakan gambar gelenggang ni, untuk anak saya buat folio geography.

Unknown said...

salam,mcm mana nk dapatkan pokok gelenggang ini,ada jual ke?

Post a Comment