Tuesday, March 8, 2011

Penyeri Tebing Sungai

Tumbuh meliarBunga kecil-kecil
Warna kuning lembutKelopak senipis kertas
Bunga, close up

Pelangi Petang

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...
(S H Arshad)

Gambar diambil di tebing sungai di Perlis. Bunga kecil berkelopak nipis dengan warna kuning cair kelihatan sangat fragile. Pokoknya tumbuh menjalar di tebing sungai yang berbatu dan jadi teman setia pemancing ikan yang datang setiap petang. Aku bertanya pada wanita tua yang bertopi peladang, berbut getah paras lutut apakah nama pokok ini. Boleh dibuat ubatkah? Tak tau pulak katanya sambil melemparkan matakail yang telah diletak umpan anak lebah ke dalam sungai. Beliau ni peramah, pandai mengurut dan membuat kraftangan selain pakar membuat kuih putu kacang dan pekasam.


Dari jauh memang bunga ni tak menarik kerana bersaiz kecil, berwarna lembut dan tumbuh meliar. Apalagi tempatnya hanya di tebing sungai di celah sampah dan plastik terbuang. Tapi bila diamati secara dekat baru terserlah keindahannya kerana ia dapat menukar tebing sungai yang hodoh menjadi cantik dengan bunga yang kembang sehari. Walaupun mekar tidak lama tapi cukup bermakna dan menyerikan suasana, macam juga bunga morning glory dan Japanese rose yang pagi ada, petang tiada.

Kehidupan yang hakiki bukan diukur dengan panjangnya umur tapi pada nilai diri seseorang. Hidup biarlah berjasa dan orang bijaksana berkata jika ingin disukai orang janganlah mengharap apa yang ada di tangan mereka. Adalah lebih baik memberi diri menerima. Kata Kha yang kagum dengan nasihat cikgunya; kalau tak boleh buat baik, jangan buat jahat. Hati berdetik dan berbisik......sempoinya.

1 comments:

KAMIHIDUP said...

mmg sempoi, kalau xboleh buat baik, jgn buat jahat, seyes sempoi!

Post a Comment