Wednesday, March 16, 2011

Teringat Taniguchi-san dll

Kemboja kuning
Kemboja kuning
Kemboja pink/oren
Kemboja merah
Kemboja, close up
Kemboja yang gugur

Gambar diambil di nursery bunga dan di hadapan Restoren SM. Bunga kemboja memang cantik dan wangi tapi bila kawanku Lin teringin nak menanam sepokok untuk menghias halaman rumah, jirannya berkata: tak usah. Bunga tu orang suka tanam di atas kubur, kan ada bunga lain yang lebih menarik. Di kampungku, kawasan perkuburan yang terletak di tepi sungai di tanam dengan kemboja berbunga putih. Kebanyakan pokok sudah besar serta rendang dan kami selalu memungut bunga yang gugur untuk dikarang menggunakan tali dari pelepah pisang sebagai kalung.

Tokyo, Tochigi dan Ibaraki? Aduhai apalah khabarnya orang-orang yang aku kenal ketika mereka berada di sini
atau aku berada di tempat mereka? Taniguchi-san, Shoya-san, Imai-san, Kusano-san, Haritani-san dan ramai lagi. Nenek moyangku kata di zaman orang-orang mereka memerintah dulu orang kampung kami hidup susah kerana mereka tu kejam dan banyak menyusahkan. Masa perang orang menang membuli yang kalah, tidak cukup dengan kekurangan makanan bahkan ada yang diseksa. Bila zaman berubah aku beritahu nenek orang-orang yang aku jumpa tu orang baik. Mereka buat sesuatu dengan bersungguh, neat dan kreatif. Bila sudah tinggal di sini beberapa bulan mereka mulalah suka nasi lemak, tosei, teh tarik dan durian. Ke mana saja mereka membawa kamera dan snap sana, snap sini terutama bila masuk kampung dan melihat buah-buahan tempatan.

Mungkin sebulan dua lagi di negara mereka sakura akan berkembang, setelah tamat musim sejuk dan musim bunga bermula. Setiap dahan pokok tersebut akan litupi oleh kuntum-kuntum bunga berwarna putih atau pink yang cantik. Mungkin tahun ini hanya segelintir yang dapat menikmati sakura mekar kerana pokok banyak yang musnah sepertimana harta benda yang lain akbibat malapetaka.
Hati berdetik dan berbisik.......semoga mereka tabah dalam menghadapi segala kesusahan yang menimpa kerana terbukti bahawa mereka adalah bangsa yang cekal dan gigih berusaha.

0 comments:

Post a Comment