Thursday, March 3, 2011

Tunggu Menunggu

Tinggi dan rendang
Bunga di hujung dahan
Berwarna purple
Kuning di tengahnya
Bunga, close up
Biji benih

Gambar diambil di R&R ketika dalam perjalanan ke Selatan pada bulan Disember 2010. Sebenarnya ramai orang tak suka menunggu kecuali jika tidak ada pilihan atau kerana alasan yang sangat kukuh. Ada yang tunjuk benci dengan merajuk, merungut atau secara diam membisu. Misalnya jika bermusafir beramai-ramai tentu saja ada kes tunggu-menunggu; ada yang hendak ke toilet, beli makanan dan sebagainya. Apapun kena tunggu juga sebab jika passenger masih tidak cukup mana boleh teruskan perjalanan. Dari menunggu sorang-sorang di tempat parkir kereta ni lebih baik aku ambil gambar pokok berbunga purple dekat kiosk Baskin Robin di seberang jalan sana.

Dari jauh bunga pokok ni sudah nampak cantik. Tapi kalau aku ada taman aku tak mahu menanamnya sebab daunnya seakan-akan daun getah. Kalau daun gugur dan tak rajin menyapu pasti halaman bersepah dengan daun kering. Mungkin pokok ru, Australian bottle brush atau weepng willow yang daun halus lebih sesuai. Teringat waktu kecil dulu, kalau tak siap menyapu daun getah di halaman dan di bawah rumah jangan harap Mak usu bagi main dengan kawan-kawan.

Bunga? Setelah kembang kelopak bunga akan layu dan gugur ke bumi. Kata kawan yang tinggal di Afrika alangkan cantik bila sepanjang jalan di hadapan rumahnya bertukar purple bila pokok jacaranda mengugurkan bunganya. Amboi jauhnya sampai ke Afrika nun. Tak adakah pokok tu di sini? Hati berdetik dan berbisik...........berbaloi menunggu jika ada kebun dengan sungai mengalir dan di tebingnya ada laluan yang dinaungi sebaris pokok jacaranda. Pokok ni ada ditanam di negara kita dan daunnya halus macam daun pokok asam jawa.

0 comments:

Post a Comment