Saturday, July 23, 2011

Pokok Tapak Kuda

Pokok perlu disokong
Ditanam dalam pasu
Bunga muda dan matang
Bunga muda warna kuning
Matang merah terang
Jambak besar

Salah satu pokok bunga pagar dan para tercantik ialah pokok tapak kuda kerana bunganya yang berwarna oren dan merah cerah dalam jambak serta daun hijau berkilat. Pokoknya lebih elok jika dibiarkan menumpang pada pagar untuk tegak dan merimbun. Anak semaian tidak mahal sekitar RM 10-30 mengikut saiz. Pokok ini ditanam dalam kawasan yang banyak cahaya matahari untuk menggalakkan ia subur dan berbunga lebat. Aku dah beli pokok ni dua kali tapi tak sempat besar, dah mati hingga serik nak tanam kali ketiga. Pokok ini nama saintifiknya Bauhinia kockiana.

Pokok tapak kuda rupanya banyak khasiat. Daun pokok ini ditumbuk dan ditempelkan pada ulser dan bisul untuk menyembuhkannya. Daun juga mampu meredakan panas badan dengan meramas daun dalam air untuk menjaram kepala. Untuk meredakan sakit lutut dan sendi daun pokok tapak kuda di celur kemudian tumbuk bersama daun pisang batu, daun bakung. Tempel pes pada tempat yang sakit.

Untuk
air mandian wanita lepas bersalin daun boleh digunakan sekiranya ia direbus bersama daun gandarusa, serai wangi, lengkuas serta daun inai .

1 comments:

Anonymous said...

Cantiknya. Di sepanjang jalan di area seksyen 6 dan 8 Shah Alam, banyak MBSA tanam pokok ni.

Post a Comment