Friday, August 19, 2011

Lidah Mak Mertua

Sansevieria
(Mother-In Law's Tongue)
S. trifasciata laurentii
S. zeylanica
S. hahnii variegata
(Golden bird's nest)
(Ditanam dalam
kristal jelly)

Bila aku sebut nama pokok ni dalam bahasa Melayu dari English translation ramai yang tak percaya. Ada yang jegilkan mata, ada yang senyum meleret dan tak kurang yang ketawa berdekah-dekah. Gelaran pokok celorang celoreng ni ialah Lidah Mak Mertua. Tak tahulah siapa punya imaginasi tinggi yang memberi nama terebut. Kalau pokok lain ada nama sedih seperti Bleeding heart, Mind your own business atau baby's tears tapi yang ini pelik pulak. Pokok Sansevieria dikenali sebagai Mother-in-Law's Tongue di Britain dan Snake Plant di US.

Nasihat seorang pakar tanaman, kalau menanam apa pun tak menjadi cubalah pokok ini. Ianya ia sangat kebal kerana 'has a reputation for near indestructibility!' Tahan lama tak disiram, tak kisah di tanam di tempat teduh atau terbuka dan tak perlu perhatian.
Pokok ini daunnya berbentuk pedang, sedikit tebal, tirus dan kekadang hampir 1 meter panjang. Jenis yang paling popular mempunyai tepi berwarna kuning. Jika pokok subur ia mengeluarkan bunga kecil yang berbau wangi. Kini ada Sansevieria jenis dwarf yang sesuai di tanam di kawasan yang sempit.

Selain ditanam di tanah pokok ini juga boleh hidup dalam balang kaca berisi air dan kristal jelly untuk hiasan dalaman. Untuk ini, bersihkan akar dari tanah dan tentukan kristal jelly sentiasa lembab agar pokok tahan berbulan-bulan. Walaupun apa namanya namun pokok Lidah mak mertua adalah pokok yang menarik dan ramai yang gemarkannya. Hati berdetik dan berbisik, lebih suka nama yang cantik dan yang menggambarkan kegunaan tumbuhan tersebut seperti manjakani, solandara, janda berhias dan ulam raja.

Cinta, Nikmat dan Pertengkaran

1. Sesungguhnya kecintaan itu akan mengubah yang pahit menjadi manis, tanah menjadi emas, yang keruh menjadi jernih, yang sakit menjadi sembuh, penjara menjadi taman, penderitaan menjadi kasih sayang. Kecintaanlah yang melunakkan besi, mencairkan batu, membangitkan yang mati dan meniupkan kehidupan kepadanya, serta membuat hamba menjadi tuan. (Jalaluddin Al Rumi)

2. Barangsiapa yang diberi harta, keelokan paras rupa, pujian atau ilmu, kemudian tiada mengendalikannya dengan amanah, nescaya perkara-perkara tersebut akan merupakan bencana pada hari kiamat. (Qatadah bin Da'amah)

3. Jagalah kamu dari berbantah-bantahan kerana perbantahan itu merupakan kebodohan orang yang berilmu. Pada saat itulah syaitan berusaha supaya kamu tergelincir. (Muslim bin Yasar)

Saturday, August 13, 2011

Makan Apa Hari Ini?

Roti canai
Pengat ubi kayu
Susu kambing, sup rusa
dan rendang ostrich

Ais krim lentuk
Kulit manggis

Setakat ini aku jarang ambil gambar makanan kecuali apa yang ada di halaman ini. Pertama, roti canai Tanjung Balau, Johor ni memang sedap. Jamin tidak liat, tidak bersememeh dengan minyak dan tidak mahal. Kalau ini roti canai paling sedap aku makan, yang kedua sedap ialah roti canai berbentuk sanggul di Hotel Residence, UNITEN.

Cik Minah dan Mai kata, kalau di selatan dipanggil pengat ubi, namun di sini namanya penjan. Bahan memasak sedikit dan cara memasak pun simple. Rahsia untuk dapat pengat yang enak ialah mesti guna ubi yang tak ganyut dan gula melaka yang asli bukan gula damarera atau molases
.

Ketiga, susu kambing, sup rusa dan rendang ostrich ialah menu satu hari di hari raya. Kalau ada rezeki dapat pula merasa di hari lebaran tahun ini.

Kempat ais krim ni dibuat dari susu segar bukan susu import dari New Zealand atau Australia. Gambar ketika Agrofest tahun lepas. Ada seseorang beri satu kon ais krim percuma jadi kerana memberi laluan untuk dia mempromosikan ais krim tersebut jadi lambatlah nak merasa. Habis ais krimnya lentuk!

Kelima kulit manggis yang dijemur oleh K setelah mendengar sangat mudah nak mendapat bahan anti-oksidan yang murah. Sudah hampir setahun kulit manggis kering tu berada dalam beg plastik tetapi tak ada orang yang nak memprosesnya. Masing-masing belum teringin meminum jus berwarna unggu pekat walaupun elok untuk kesihatan. Bila sales girl di farmasi promosi pil anti-oksidan sarat dengan selinium, zinc an vitamin A, C dan E. Aku pun terus membeli. Hati berdetik dan berbisik, pil canggih yang sudah siap untuk ditelan saja ini pun tidak dimakan juga!

Wise Men and Fools

1. Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something.(Plato)

2. If you can't describe what you are doing as a process, you don't know what you're doing. (W E Deming)

3. The most difficult thing in the world is to know how to do a thing and to watch somebody else doing it wrong, without comment. (T H White).

4. The most important service rendered by the press and the magazines is that of educating people to approach printed matter with distrusts. (S Butler)

Thursday, August 11, 2011

Elok Tanam Pokok Puding

Croton 'Banana'
Croton variegatum
pictum

Croton reidii
Croton "Gold dust'
Croton 'Gold finger'

Pokok puding atau Croton mudah tumbuh dan pokoknya cantik jika dibiarkan rimbun. Daunnya yang bermacam bentuk dan warna berjaya menarik perhatian. Ia senang tumbuh dari keratan batang apalagi jika hujungnya yang dicucuk ke tanah disapu sedikit 'rooting hormone'. Dalam tiga minggu dah kelihatan tunas baru. Orang kata daun pokok puding semakin cerah warnanya jika ia mendapat banyak cahaya matahari.

Mungkin ada berpuluh jenis puding yang kebanyakannya ditanam sebagai pokok hiasan. Namun ada sejenis puding yang daunnya berwarna hijau tua dan berbetuk mangkuk yang boleh dimakan. Kata emak, kawannya mengambil pucuk puding jenis ini untuk dimasak dengan ikan. Rasanya sedap, tapi jarang orang mengetahui resepi ini. Mungkin boleh termasuk dalam kategori masakan pelik tapi benar.

Satu lagi keunikan pokok ini ialah pucuk sepanjang 4 sm (ada beberapa helai daun muda) boleh dicabut dari batangnya. Sedikit batang tengah yang keras akan tertinggal. Selalunya aku akan mencabut beberapa pucuk dari pokok-pokok yang mempunyai bentuk dan warna daun berlainan. Kemudian pucuk-pucuk ini dipasang silang antara satu sama lain. Jadi satu pokok puding mendapat beberapa jenis daun.

Selain pokok kemboja biasanya kawasan kubur lama banyak ditanam pokok puding. Selalunya kawasan perkuburan ini letaknya bersebelahan masjid. Ketika orang yang berziarah ke kubur datang dan pergi tapi masih ada tumbuhan-tumbuhan yang menyeri tempat sunyi ini. Hati berdetik dan berbisik, seribu rahmat bagi penunggu setia yang sentiasa berzikir untuk seseorang dulunya bernama manusia.

Tawakkal kepada Allah

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (Ath Thalaq: 3).

Imam Al Ghazali menjelaskan bahawa tawakkal adalah penyandarkan hati hanya kepada wakil (yang ditawakali ) semata-mata. Al Qari berkata: Hendaklah kamu benar-benar yakin bahawa tidak ada yang berkuasa dalam alam ini kecuali Allah swt dan percaya bahawa setiap yang ada samada makhluk, rezeki, pemberian atau larangan, bahaya atau musibah, kemiskinan atau kekayaan, sakit atau sihat, hidup atau mati dan segala hal semuanya itu dari Allah swt.

Imam Ahmad berkata: Dalam hadis tentang tawakkal manusia turut dituntut agar berusaha. Ini kerana pertolongan dari Allah Yang Maha Kuat hanya dijanjikan kepada orang yang bertawakkal dan berusaha.

Monday, August 1, 2011

Putih Pun Cantik

Bunga putih, Dend.
Frosty Dawn

Kuntum
Subur dan lebat berbunga
Lips sedikit hijau
Orkid yang cantik

Kata orang Agrofest tahun ni akan diadakan pada bulan Disember akan datang. Bukan di tempat biasa di PLT Sungai Siput tapi di TEMAN (Terminal Agribis Negara), Gopeng. Tempat baru ni lebih besar dan canggih, di warwarkan untuk menggantikan pasar borong di Menglembu yang sudah uzur dan sesak. Bila lalu di TEMAN memang nampak bangunan-bangunannya dan gudang yang besar tersergam. Tetapi ramai yang sudah ke sana sedikit kecewa kerana ianya belum meriah seperti pasar borong lama yang hendak dipindahkan itu.

Orkid dendrobium di atas namanya Dendrobium Frosty Dawn, diambil gambarnya sewaktu Agrofest tahun lalu. Aku tanya orang tentang Agofest bukan apa, cuma nak tau tentang pameran orkid yang diadakan di sana. kalau nak beli anak benih di pasar tani atau nersery tanaman lagi murah. Anak buluh madu yang disemai dalam polybeg harganya mencecah RM 12 -15 berbanding dengan RM 7 di masa biasa. Ketika tu orang tengah gila-gila menanam buluh madu. Penjual orkid yang aku kenal khabarnya telah menanam 60 rumpun. Nak jual rebung yang orang kita suka masak lemak atau kari dengan daging lembu.

Oh....banyak lagi sebenarnya anak pokok dari klon dan varieti baru atau tumbuhan yang tidak pernah ada di Malaysia sebelum ini dijual. Cuma aku yang tak sempat melihat-lihat kerana sibuk di pameran dan gerai orkid walau ke sana dua tiga hari. Elok juga Agrofest tahun ni ditunda, kebetulan kemera Coolpix aku sudah meragam. Setiap kali on, lens akan keluar masuk macam nak fokus tapi tak menjadi. Kemudian berhenti dan tertulis di screen 'lens error'. Hati berdetik dan berbisik, kot ini tanda cukup-cukuplah ambil gambar dan lebih baik buat kerja yang lebih berfaedah seperti sulam menyulam?

Dekati Syurga, Jauhi Neraka

Muaz ra berkata: Ya Rasulullah, beritahulah kepadaku amal yang dapat masukkan ke syurga dan menjauhkan aku dari neraka? Jawab Nabi: Sungguh engkau telah menanyakan sesuatu yang besar, tetapi ia mudah dan ringan bagi orang yang diringankan oleh Allah, iaitu taat mengabdikan diri kepada Allah dan tidak menyekutukanNya dengan suatu apa pun.

Dan mendirikan solat dan mengeluarkan zakat, dan puasa bulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitulullah jika kuasa perjalanannya. Kemudian Nabi bersabda: Sukakah aku tunjukkan pintu-pintu kebaikan? Puasa sebagai perisai dan sedekah memadamkan dosa seperti air memadamkan api serta solat di tengah malam.

Kemudiaan Nabi membacakan ayat yang bermaksud, "Pinggang mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Maka tiada seorang pun yang mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka (iaitu pelbagai nikmat) yang menyenangkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan." (As Sajdah: 16-17)


Kemudian Nabi bersabda: Sukakah aku beritahu kepadamu pokok dari semua itu dan tiang serta puncaknya? Jawabku: Baiklah, ya Rasulullah. Nabi bersabda: Pokok segala sesuatu ialah Islam dan tiangnya solat dan puncaknya yang teringgi ialah jihad.

Kemudian Nabi bersabda: Sukakah aku beritahu kunci dari semua itu? Muaz berkata: baiklah, ya Rasulullah. Maka Rasulullah memegang lidah lalu bersabda: Jagalah ini. Bertanya Muaz: Apakah kami akan dituntut dari semua percakapan kami?

Jawab Nabi: Celaka engkau, apakah kau kira orang tersungkur ke dalam neraka kerana mukanya, tiada lain ia adalah kerana hasil dari lidah mereka. (HR At Termizi)