Wednesday, October 12, 2011

Dari Sorang Baik Berdua

Dua kuntum cattleya
Purple lips
Dari Agrofest 2010
Dari Agrofest 2010
Dari Agrofest 2010

Dalam bab gaduh-gaduh kecik antara dua orang sebenarnya banyak perkara boleh diselesaikan kalau dibawa berbincang. Berbincang maksudnya dengan menjaga niat, topik, perkataan, nada suara dan tempat bercakap. Jangan pakai langgar sebab nanti ada yang terluka dan tercedera bila kedua-dua tidah boleh kalah. Tetapi kalau masing-masing sudah nampak ada harapan untuk win-win situation, Insyallah semuanya akan berjalan lancar. Selalaunya jika ada dalam hati siapa nak makan siapa maka yang terasa teraniaya akan memprotes secara senyap. Sudahnya semua balik dengan tangan kosong.


Bila two is company, three is a crowd. Berkonfrantasi berdua jarang jadi perang besar jika tidak ada pihak ketiga. Orang ketiga mungkin berperanan simbah bahan api untuk memarakkan keadaan atau membuat perselisihan semakin berterusan. Terutama jika dia ada kepentingan dan memberikan nasihat salah yang konon untuk kebaikan semua pihak. Tidak ramai orang yang tahan simpan rahsia dan rasa tak puas hati kerana mencurahkan perasaan dikatakan boleh menghilangkan stress. Bila bertukar cerita ada perkara yang tidak patut keluar sudah terbongkar.

Teringat tempat pertama bekerja dan terpaksa tinggal sendirian. Rumah tersebut antara tiga buah rumah di atas bukit yang dikelilingi padang rumput yang luas beratus ekar. Sempadan ladang ini ialah hutan tebal yang bersambung dengan Banjaran Titiwangsa. Hari pertama aku sampai di rumah itu (aku datang sorang-sorang dengan bas dan sampai ketempat itu menumpang motor seorang pekerja) hari sudah petang. Aku hanya duduk di beranda sambil melihat awan mendung sambil menangis teringat keluarga di kampung, takut dan sunyi. Hati berdetik dan berbisik, teroknya.... alangkah baik ada teman berdua dan dalam kes ini jika bertiga lagi meriah.

0 comments:

Post a Comment