Tuesday, November 22, 2011

Nama Tak Seindah Bunga

Blc cattleya
Blc C 'Ports of Paradise'
Warna hijau daun
Frilly lips
Bunga, close-up

Nak tayang satu lagi orkid Cattleya yang ada di pondok orkidku. Tengok jangan tak tengok, Ck Minah. Kata Pakcik Google namanya Blc Cattleya Ports of Paradise. Maklumlah masa membeli tak bernama, sekarang baru tercari-cari. Inilah susahnya bila beli orkid tak berjenis, asalkan murah dan boleh tawar menawar itulah yang diambil. Konon nak nak save. Paling penting sudah dapat jawapan dari penjual; bunganya nanti besar tak, warna cerah atau malap dan guna baja apa? Kalau beli anak pokok tanya lagi......gerenti berbunga ke, nak tunggu berapa lama, bunganya sama dengan yang ditunjuk? Pendik kata jenuh juga si penjual nak menjawab. Itu petua nak membeli belah sebab aku dengar nenek moyang kata kalau malu bertanya nanti dapat buku tebu.

Menanam suku sakat orkid cattleya ni memang seronok (kalau menjadi) sebab bunganya besar-besar, cantik dengan warna-warna yang sangat menarik. Awesome! Ada nama orkid yang panjang berjela kalau rajin mencari susur galurya. Sebenarnya pokok yang macam inilah yang dicari orang yang suka class, sebab nak bertanding atau buat baka. Untuk yang cuma minat orkid, nak ada orkid tapi kedekut maka belilah mana saja asalkan pokok boleh berbunga. Aku termasuk dalam golongan kedua
jadi kena rajin mencari dan bertanya.

Sebelum tu heran juga kenapa bunga secantik dan kekadang mempunyai bau yang sangat harum ni namanya Cattleya. Cattle? Binatang berkaki empat, berbulu dan bertanduk aka lembu? Tak ada pula lembu berbau wangi apalagi tahinya. Ceritanya begini, kira-kira 200 tahun dulu ada pengembara Inggeris hantar orkid dari Amerika Selatan dan Costa Rica kepada pengumpul orkid bernama W Cattley di England. Beliau membiak orkid jenis ni di sana lalu nama beliau dilekat pada orkid ini walaupun namanya tidak seindah bunga. Mungkin di tempat asalnya orkid ni mempunyai nama lain. Macam sejenis orkid kita yang nenek moyang panggil anggerik pandan, pandai-pandai mat saleh gelar Cymbidium finlaysonianum. Bukan nama si suami saja, nama isterinya 'Sonia' pun di tulis sama. Hati berdetik dan berbisik.........teingin juga nak letak nama sendiri, tapi kat mana?

0 comments:

Post a Comment