Monday, November 28, 2011

Oh! Cili Dan Belacan

Pokok cili yang subur
Daun dan bunga
Sepinggan besar
Post harvest
Sambal belacan

Dengan empat rumpun pokok cili padi di keliling rumah sedang lebat berbuah jadi seminggu sampai dua tiga kali aku buat sambal. Apalagi kalau ada yang tolong petikkan cili. Walau sambal belacan yang aku buat hanya sedikit tak pernah habis namun aku buat juga. Nak ambil hati K. Sambal belacan permintaannya mesti guna belacan Sungai Berembang kerana itu saja belacan yang dia percaya terbaik. Sebenarnya orang tak mahir memasak pun kata buat sambal belacan paling senang. Mereka pun boleh bagi resepi serta petua. Yang penting kenal cili, belacan dan lesung batu. Dalam masa tiga minit sudah tersedia pembuka selera nombor satu di Malaysia.

Apapun Mak kata sambal belacan yang aku buat tak sesedap yang dibuat adik atau ipar. Aku cuba minta resepinya tapi Mak kata adik buat tak payah guna resepi tertentu pun. Campak-campak dan agak-agak, itu ini serba sedikit; cili padi, belacan, garam dan asam limau. Aku yang tak puas hati tanya secara peribadi kat adik dan diberitahu petua untuk sambal belacan yang umpahhh ialah bilangan cili mesti ganjil dan tangkai cili jangan dibuang.
Hahaha....... kena main kira mengira cili pulak. Mesti cili padi jenis kampung atau cabai burung yang kecil tapi pedas menyengat, jangan cili ala-ala cili padi yang diimport kerana baunya sedikit maung.

Sebenarnya sambal belacan yang aku buat cukup sempoi iaitu guna kurang dari 10 tangkai cili padi, sebiji cili merah yang dibuang biji, seketul belacan bakar sebesar hujung jari telunjuk. Tumbuk semua bahan dan perah asam limau. Untuk mendapatkan sambal sihat kaedah aku: No garam extra sebab belacan dah salty, no perisa sebab nak kekalkan rasa yang asli. Berbeza dengan demo ipar buat sambal yang menggunakan segenggam cili padi, segenggam cili merah Kulai variety dan belacan bakar sebesar bola pingpong. Kemudian tambah garam, serbuk perasa dan sedikit gula serta air asam limau. Hati berdetik dan berbisik....... gitu rupanya padanlah sambal aku susah nak laku dan dikata banyak yang kurengggg.

0 comments:

Post a Comment