Tuesday, November 8, 2011

Ros Kayu, Ros Pasar Tani

Ros merah
Ros kuning
Lambang cinta
Lambang kesucian
Ros pink


Ketika di sekolah menengah seorang kawan telah membawa sekuntum bunga kering yang dinamakan ros kayu. Ini pertama kali melihat kelopak bunga kering berkelopak keras seakan ros yang tidak terlerai dari tangkai. Kata kawanku bunga ini matang dan kering di pokok namun bentuknya tetap cantik dan tahan lama. Setelah mendapat biji benih dan menanamnya, tumbuhan ini jenis melilit dan perlu sokong seperti pokok kacang panjang. Bila bunga sudah berwarna perang bolehlah petik dan gubah dengan ranting kering, tampuk kelapa dan bunga sabut pinang. Tak perlu keringkan bunga dalam oven dengan low heat atau dessicator berisi gel.


Sebenarnya tak susah tanam pokok ros betul (bukan ros kayu) kata Ana yang dah frust tanam orkid. Petuanya pokok ros mesti dapat cahaya matahari yang cukup dan bubuh baja hampas udang. Kalau dulu Ana hanya beli satu kampit kecil baja tapi sekarang dia beli seguni dengan harga lebih RM 100. Di mana ada tempat menenggek pasu ada saja pasu pokok rosnya diletakkan hatta di luar pagar rumah. Tambah lagi dia sudah tak kisah sangat dengan pokok orkid termasuk yang diseludupnya dengan bersusah payah dari jauh dalam beg pakaian. Aku kata ini salah di sisi undang-undang, you boleh kena denda dan dijel.

Gambar ros di atas diambil di pasar tani, penjualnya sudah aku kenal bertahun-tahun. Arwah abah beli benih pokok rambutan gading, gula batu dan anak sekolah semua dari dia. Pokok bunga yang kami beli dari gerainya silih berganti, kenanga dan melur, kesidang, crossaandra dan senduduk tapi tidak ada pokok ros. Hati berdetik dan berbisik tanam pokok bunga hanya sedap mata memanadang tapi jiran-jiran lebih suka menegur buah rambutan yang lebat dan sedang merah serta rumpun serai dan kesum yang rimbun daunnya.

2 comments:

faizah said...

Salam,

Dah lama saya mencari benih ros kayu. CIk Sarihani dapat dari mana? Boleh tak saya beli dari Cik. Hubby saya dah lama mencari di merata tempat. Boleh contact saya di: faiz.fakhrudin@gmail.com

Sarihani Falahi said...

Sekarang dah tak nampak lagi.......boleh kata salah satu dari bunga yang pelik

Post a Comment