Friday, December 16, 2011

Cycas Yang Beracun

Cycas revoluta
Ditanam berkelompok
Pucuk pokok Cycas
Bunga jantan di pokok
matang

Bunga jantan, close-up
Pucuk dimakan serangga

Salah satu pokok yang mesti ditanam jika membuat lanskap ialah Cycas kerana bentuknya yang unik. Walaupun harganya mahal hingga beratus ringgit tapi atas nama keindahan ramai yang sanggup membeli. Pokok Cycad revoluta atau sago palm berasal dari selatan Jepun dan bukan sejenis palma tetapi 'cycad'. Maknanya pokok berbatang tunggal (kekadang bercabang) dengan daun-daun berpelepah tersusun rapat di hujungnya. Pokok pula samada pokok jantan atau betina sahaja dimana pokok jantan mengeluarkan kon dan pokok betina ada struktur ganti bunga di pucuk. Daunnya berwarna hijau tua, keras dan runcing serta sedikit berkilat. Tumbesaran pokok sangat lambat hingga beratus tahun baru mencapai beberapa meter tinggi. Pembiakan pokok adalah secara semaian biji atau menanam anak pokok yang tumbuh di perdu pokok asal. Pokok tumbuh subur di tanah yang sedikit berpasir dengan saliran yang baik untuk mengelakkan akar terendam dan busuk.

Walaupun pokok ini sudah menjadi kemestian dalam lanskap tapi tidak ramai yang tahu ianya beracun. Racunnya terkandung pada semua bahagian pokok terutama pada biji. Ia sangat berbahaya pada haiwan dan juga manusia jika termakan hingga boleh menyebabkan kerosakan organ dalaman dan kematian. Petanda yang dapat dilihat jika keracunan ialah muntah, cirit birit, lemah, sawan dan sembab atau edema kerana kerosakkan organ hati. Petanda lain ialah pendarahan pada mulut dan sendi serta kencing atau najis berdarah.

Seingat aku pokok ini susah sikit menjaganya (di rumah Mak ada sepokok ditanam oleh arwah Abah di belakang rumah kerana tak tau nilai sebenar pokok). Pucuk Cycas bukan saja dimakan haiwan tapi ulat pun suka. Pucuknya habis gondol jika dibiarkan diserang serangga.
Pakcik tukang kebun di pejabat lamaku kata pucuk Cycas begini mesti segera disembur dengan racun Malathion. Yang bagusnya pelepah-pelepah muda tumbuh serentak bila pelepah-pelepah sebelumnya sudah barwarna hijau tua. Jadi kerja menyembur racun pada pucuk muda hanya dilakukan secara berkala. Hati berdetik dan berbisik.......sudahlah pokok mahal, beracun dan kena meracun pulak; harapkan halaman lawa rupanya boleh mengundang mudharat.

7 comments:

icaland pelangi indah said...

baru ica tau pokok ni rupanye beracun. ica beli anak dia kat nursery RM12. 3 kali pindahkan tempat..sbb mcm mati kena serang ulat. terima kasih. info yg sgt berguna.

Unknown said...

Saya beli rm 600, 2 pokok... Aduh beracun rupanya....

Unknown said...

Beracun bila dimakan kan...kalau hanya perhiasan...bahaya juga ke..

Abang Joe said...

Banyak tumbuhan yang beracun, cuma kalau ada anak kecik yang kita risau,takut tergigit atau termakan tumbuhan tersebut.

Abd Halim said...

klu ada boleh pm sy

Abd Halim said...

0166157679 wasap

Anonymous said...

Dia nk jaga pon xpandai terus buat cerita haha klu beracun sngt ulat pon xmkn

Post a Comment