Saturday, December 10, 2011

Salahguna Pokok

Daun hijau-merah
Kuntum dalam jambak
Jambak dihujung dahan
Bunga yang kembang
Bunga, close-up

Kalau turn perjumpaan mingguan kami di rumah Cik Intan aku akan park kereta dekat simpang jalan menuju ke rumahnya. Dari kumpulan tujuh orang kami selalunya akulah yang sampai dulu. Aku pegang apa yang nenek pesan; eloklah kita tunggu orang jangan orang tunggu kita. Aduhai nenek, kalau orang pun macam tu senanglah. Zaman sekarang orang nak keluar dah bajet masa, berapa saat nak undur kereta dari porch, berapa banyak lampu isyarat nak di tempuh, jalan mana ada short cut dan bergerak berapa ksj. Kalau lari masa biasalah, ada traffic jam, accident atau lampu isyarat rosak. Sorry, sorry. Bila datang terdulu terasa juga rugi masa tapi dari terperap dalam kereta baik jengah-jengah apa yang menarik.

Pokok berdaun lebar dan warna hijau-merah yang tumbuh di luar pagar di di hadapan rumah pertama kepala simpang tu berbunga pulak. Bunganya menarik, belum pernah aku lihat sebelum ini. Bentuknya macam bunga sundal malam kesukaan orang di kampungku. Tentunya bukan bunga berdaun tirus seperti lalang dalam filem pontianak atau yang banyak ditanam di Cameron Highlands atau dijual di nursery bunga sekarang. Bunga sundal malam kampungku warna putih-kehijauan seakan bunga siantan atau ixora tapi baunya sangat harum terutama di waktu malam. Pokoknya bushy kerana rantingnya banyak dan slim. Jika musim ia berbunga kami akan patahkan beberapa ranting dengan jambak bunga yang lebat dan masukkan ke dalam botol kicap yang diisi air. Malam nanti seluruh ruang rumah berbau harum. Esok bunga yang layu dibuang dan petik lagi yang baru sebagai ganti.

Oh, pokok bunga ni ada batang seperti pokok bunga kenanga dan tingginya kira-kira 1.5 meter. Tak ambil gambar keseluruhan pokok kerana mesti nampak rumah-rumah dan pelbagai keenderaan yang diparkir berhampiran. Tapi sebab utama ialah di bawah pokok ada tokong warna merah siap dengan sepinggan buah-buahan, lilin dan colok. Ketika itu tidak pula teringat nak cium bunga ni. Sesekali lalu di jalan ni nampaknya lilin dan colok masih ada tapi pokok sudah hilang bunga dan sebahagian daunnya. Tak sihat ke ia? Hati berdetik dan berbisik.......manusia menzalimi pokok tapi yang sebenarnya mereka menzalimi diri sendiri.

0 comments:

Post a Comment