Saturday, January 28, 2012

Namanya Hiroshi Tokunaga

Den. Fire Coral
Close up bunga
Den. Hiroshi Tokunaga
Bunga oren cherah
Close up bunga

Akhirnya Agrofest 2011 yang tertunda diadakan juga, tapi menjadi Agrofest 2012. Tahun ini tempat tradisinya diadakan setiap tahun di Sungai Siput sudah dipindahkan. Sedih betul. Nun jauh ditutup awan, terkenang hati bertambah rawan...... iaitu di Bagan Serai. Walau masih dalam negeri ini dan tak sejauh mana tapi memang tak dapat pergi. Setakat tengok peresmian, ramainya para pengunjung dan gerai pameran dalam tv. Nak buat macamana sebab banyak halangan nak ke sana. En K (bukan En Krab) paling happy sebab dia tak payah buang masa ngikut tengok orkid dari satu pokok ke pokok dan ke gerai-gerai jualannya. Dah tu lama pulak. Satu lagi katanya aku tak buang duit tambah koleksi yang akhirnya tinggal pasu dan dawai penggantung. Apapun aku sedang tunggu laporan dari SN Ana atau Cik Leong tetang hebat mana pameran orkid tahun ni dan banyak ke membeli?

Untuk hilangkan hati rawan aku cari gambar orkid yang lama dalam simpanan, Jumpa dua jenis dendrobium lawa putih melepak yang namanya Dawn Maree dan Hiroshi Tokunaga. Pak Google kata Dawn Maree (lip oren cerah) ni telah dikacuk dengan Den infandibulum (lips kuning, bunga besar) untuk dapatkan Hiroshi Tokunaga. Khabarnya dibuat di Hawaii dan banyak dapat hadiah kerana keunikan bunganya. Buat masa ini Hiroshi T tidak ada dijual sembarangan dalam pasu plastik dengan harga enam atau lapan ringgit di nursery tempatku atau di Padang Besar. Biasalah, yang cantik dan berjenis tentu susah nak dapat serta mahal pulak.

Bila sudah lama tak tengok pameran orkid hati pada bunga ni pun sudah suam-suam kuku. Membaja pokok pun jarang dan dalam pasu dah ada rumput tumbuh menumpang. Tentang membaja ni aku teringat cerita Mak tentang pokok-pokok orkid yang ditanam oleh suami Misi di klinik kampungku. Pokok orkidnya subur dan berbunga lebat dan dilekap pada tunggul-tungul kayu di sekeliling klinik tersebut. Mak kata si dia tu letak serpihan lampin pakai buang baby untuk membaja pokoknya. Hah, sampai begitu sekali? Mungkin orang tu nak temberang Mak aku kot. Tapi setahu aku mak-mak hajah kawan Mak yang juga kaki orkid belum ada yang sanggup meniru. Cerita ni dah diceritakan beberapa tahun dulu dan sekarang ni keluarga Misi tu pun sudah berpindah. Semua pokok orkidnya diangkut sekali. End of the story. Hati berdetik dan berbisik.........baiknya pokok, walau diberi makan yang tak bagus tapi tetap memberikan bunga yang indah.

0 comments:

Post a Comment