Friday, January 20, 2012

Kerja Ketupat Ketupit

Daun kelapa dianyam
Anyaman siap dikemas
Beras sudah dibasuh
dan ditos

Lepas direbus 2 jam
Digantung agar air kering
Tinggal kelongsong

Melihat En Mior nak tumbangkan pokok kelapa setinggi 6 meter bukan kerja senang. Itupun menggunakan bekhoe. Kena tebuk di sekeliling akar seluas satu meter dan sedalam setengah meter. Baru boleh tolak pokok perlahan-lahan dengan jentera tu. Akhirnya pokok tumbang juga dan seronok betul tengok apa yang jatuh dari langit; kelapa muda dan matang, pelepah dan daun kelapa, pucuk kelapa, mayang dan umbut. Petang tu hampir kembung perut minum air kelapa muda.

Dekat raya lepas kena membeli daun kelapa untuk buat ketupat dengan harga 20 sen sehelai. Hari ni dapat daun percuma yang lebar dan panjang sepelepah. Mesti buat ketupat walau tak raya. Satu rumah habis hati cuba menganyam ketupat. Ada yang expert dan ada yang cuma sampai tahap daun terbelit di jari. Bila mencuba beberapa kali tak menjadi cepat saja give up dan kata tengok tv lagi bagus. Tapi cayalah orang-orang nilah yang nanti tidak berhenti mengulang ke dapur untuk makan. Setelah banding antara ketupat bawang (bentuk senget), ketupat satey (bentuk leper) dan ketupat jantung (heart shape) lastly kami sepakat putuskan ketupat pasar yang paling lawa. Nak kata empat segi tidak bulat pun bukan. Bila digantung nampak labuh ke bawah. Tentang ketupat ni menganyam tak berapa susah sangat tapi yang leceh ialah part mengisi beras ke dalam kelongsong. Kena sisip dan kemas kelongsong dulu baru isi beras, sisip balik dan buat satu demi satu. Pendik kata jenuh nak siapkan!

Dulu di kampung kami rebus ketupat selama 6 jam guna tungku kayu api di belakang rumah. Tapi sekarang nak guna dapur gas selama itu rasa membazir pulak. Jadi aku rendam kelongsong berisi beras selama 5 jam baru rebus selama 2 jam. Bila isi ketupat padat, terus angkat dan toskan airnya. Ketupat mesti digantung untuk elak ketupat cepat basi. Di rumahku tradisinya setiap raya makan ketupat ni mula dari malam raya hingga hari raya ketiga. Siang malam ketupat tapi tak pernah jemu sebab lauknya bermacam jenis. Hati berdetik dan berbisik......berbaloi buang tenaga sesekali nak merasa nasi yang tidak dimasak dalam kampit plastik.

0 comments:

Post a Comment