Saturday, February 11, 2012

Pokok Janda Kaya

Pokok Janda Kaya
Berbunga putih
Bunga jambak besar
Bunga, close up
Berbunga merah

Dua gambar diambil di nursery bunga. Ada orang menamakan pokok Janda Kaya sebagai Musa Indah bersempena dengan nama saintifiknya Mussaenda pubescens. Pokok ini mudah didapati dan sering dijadikan tanaman hiasan di tepi jalan. Pokoknya menjadi lebih rimbun jika dahannya selalu dipangkas dan boleh berbunga sepanjang tahun. Ia boleh didapati dengan bunga kecil berwarna merah, bunga lebar dan lebat warna pink atau saiz sederhana warna putih.

Selain namanya yang glamour pokok ini juga mempunyai nilai perubatan terutama bahagian batang, daun dan akarnya. Pengamal perubatan tradisional percaya bahawa tanaman ini boleh membantu membersihkan darah, mengurangkan tekanan akibat racun, pitam dan sengal-sengal pinggang. Namun begitu khasiat bunganya masih belum lagi diketahui.

Satu lagi kegunaan batang dan daun pokok ini ialah sebagai ubat luaran. Caranya dengan menumbuk batang dan daun sehingga lumat dan ditampalkan pada pada bahagian badan yang bengkak untuk mengurangkan sakit dan bengkak menjadi surut. Ia juga sangat berguna untuk wanita bagi melancarkan peredaran darah dan mengurangkan perdarahan akibat luka dalaman.

1 comments:

Kisah Sayang Safuraa said...

:)

Post a Comment