Wednesday, April 25, 2012

Asparagus aka Rumput Bambu

Asparagus
cochinchinensis
Daun halus dan tajam
Senang tumbuh
Bunga berwarna putih
Biji berwarna merah

Pokok asparagus tumbuh dalam perdu yang rimbun. Ada dua jenis asparagus yang paling terkenal iatu pertama A officinalis yang berasal dari Eropah dan Asia Barat. Ia ditanam secara komersial untuk sayuran musim panas dan ditinkan untuk dieksport. A chochinchinensis pula berasal dari China dan ubinya digunakan sebagai ubat tradisional. Pada asalnya pokok asparagus mudah ditemui di hutan-hutan terbuka, semak belukar dan bukit berbatu. Namun pokok asparagus dijadikan tanaman hiasan dan boleh di dapati di kebanyakan nursery bunga di negara kita. Walaupun daun dan ubi asparagus boleh dibuat ubat tapi buahnya yang kecil dan berwarna merah adalah beracun.Tabib di zaman kuno menganggap tumbuhan ini ada nilai perubatan dan digunakan sebagai bahan pembersih dan perawat. 

Orang-orang Mesir, Greek dan Eropah gemar memakan tunas muda yang dimasak. Kajian kini mendapati bahawa asparagus kaya dengan pelbagai vitamin, folate dan potasium serta mengandungi antioksidan yang tinggi. Ia didapati boleh mencegah penyakit batuk termasuk batuk darah, kencing manis, sembelit, demam dan gelisah dan beberapa jenis barah. Ia juga digunakan sebagai diuretik, mengawal darah tinggi dan menghilangkan gout kerana lebihan asid urik dalam badan. Air rebusan tunas asparagus digunakan untuk mencuci muka bagi menghilangkan jeragat.

Orang-orang China menggunakan pokok asparagus sebagai herba untuk kesihatan dengan cara merebus ubi asparagus dan minum airnya atau
dikeringkan untuk dijadikan pil. Khasiat lain tumbuhan ini ialah untuk membersihkan paru-paru, menurunkan panas badan dan merangsang cairan tubuh.

0 comments:

Post a Comment