Monday, April 9, 2012

Hajat Nak Bergarden

Garden MARDI
Ada petak tanaman
Ada pokok untuk
lanskap

Ada sistem hidroponik
Ada sistem fertigasi
Gardenku, ada pokok
bawang

Orang tua-tua pesan kalau ada pasu kosong ringankan tulang untuk isi tanah bakar agar boleh bercucuk tanam serba sedikit. Bila sudah ada tanaman sendiri selamatlah duit dan dapat makan tumbuhan yang bebas dari pencemaran bakteria jahat dan heavy metals. Serai enam batang hargnya sudah seringgit begitu juga harga kunyit dan lengkuas sebesar tiga ibu jari. Pendik kata yang boleh ditanam, tanamlah dan kalau tak habis diguna sendiri sedekahkan saja. Makan dapat dan pahala pun dapat.

Kekadang terfikir juga dari membelek orkid yang hanya dapat dipandang dan dipegang elok lagi tanam sayur dan ulaman. Biji benih dan anak pokok tidak mahal harganya dan kalau cerodek (cerdik dalam bahasa Cik Minah) boleh dapat free. Kebetulan minggu lepas ada expo tanaman di RTC (rural transformation centre) Gopeng yang nama asalnya TEMAN (terminal makanan negara). Hari pertama aku sudah ke sana konon untuk meninjau-ninjau. Tak banyak gerai orkid dan ambil kesempatan menjengah Edible Garden MARDI. Kalau banyak duit tentu aku nak garden macam ni, pendik kata macam-macam ada. Ada kaedah hidroponik dan fertigasi, pokok bunga dan pakis, tanaman ulam dan ubat.

Kalau di kampung ada tempat bakar daun kering di belakang atau tepi rumah. Dan tapak ini tanahnya berwarna hitam serta subur untuk tanaman. Jadi tanah untuk berkebun serba sedikit tak payah dibeli. Ligat otak berfikir macamana nak transformasi tanah sekangkang kera di belakang rumah sendiri. Elok juga kalau ada petak untuk tanaman, rumput mutiara penutup bumi, shed untuk simpan cangkul dan trowel, bekas besar untuk buat baja organik, sprayer dan...dan....Hati berdetik dan berbisik.........sabar, sabar jangan sibuk membeli peralatan berkebun dan biji benih, kemaskan dulu pasu-pasu orkid yang kosong dan isi dengan apa yang patut.

2 comments:

Chitty Boy and Me said...

Sekarang nie tanah pun tak ada kat belakang rumah....apa tah lagi nak tanam pokok/ sayur sayuran kan?
Satya
http://chitty-boy.blogspot.com

Sarihani Falahi said...

Masih boleh tanam menanam,.......cuba hidroponik ke.....

Post a Comment