Thursday, February 27, 2014

Mati Satu Kepastian


Manusia yang sentiasa sibuk dengan urusan dan kesenangan dunia pada umumnya enggan dan takut untuk bercakap tentang mati. Akan tetapi pada masa yang sama mereka tahu dan pasti bahawa kehidupan adalah perjalanan yang diakhiri dengan kematian. Namun mereka menganggap bahawa ia tidak perlu dibincangkan kerana peristiwa itu sungguh menakutkan.

Perkara ini diterangkan oleh Rasulullah saw dalam sabda baginda: Seandainya kamu mengetahui apa yang aku ketahui nescaya kamu sedikit tertawa dan banyak menangis dan kamu tidak akan berselera makan dan minum.


(HR Hakim). Hadis ini menerangkan seandainya manusia mengetahui perkara ghaib yang diperlihatkan kepada Rasulullah saw tentang betapa dahsyatnya azab kubur dan seksa neraka nescaya kita akan sedikit tertawa dan banyak menangis malahan tidak ingat makan minum.

Kesimpulannya kita mesti berhati-hati dalam menjalani hidup di dunia ini kerana setiap apa yang kita kerjakan selama hidup akan dihisab oleh Allah swt. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)-nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)-nya pula." (Al Zalzalah: 7-8).

0 comments:

Post a Comment