Tuesday, April 22, 2014

Busuk-busuk Pekasam

 Bunga kenanga
 Bunga cempaka
 Bunga kesidang
 Bunga ros
Bunga melur


Rupanya ramai orang yang aku kenal minat makan ikan pekasam tapi senyap macam malu nak mengaku. Rahsia ini hanya terbongkar bila kami makan tengahari bersama di kantin pejabat dan ada ikan pekasam. Lauk ayam goreng, daging kicap dan sambal petai semua tolak ke tepi. Mula-mula bajet nasi sepinggan dan sedikit sayur seorang tapi tanpa disedari pesan lagi dua pinggan nasi extra. Wah! bertambah tambah Cik Minah dan geng (dan aku) makan sampai lupa janji nak diet.

Bila duduk di bandar rumah rapat-rapat jadi agak sukar nak goreng ikan pekasam tanpa disyaki jiran sebelah menyebelah. Tapi nak buat macamana? Cara aku: Mula-mula goreng bawang merah, bawang putih, cili hidup dan halia yang dihiris. Angkat dan kemudian barulah goreng ikan untuk elak minyak kotor dan berkeladak. Semasa menggoreng api jangan terlalu kuat nanti isi ikan tak masak sebab pekasam lembap. Bila sudah garing baru angkat. Tutup kuali kalau nak kurangkan bau semerbaknya.

Ketika di kampung dulu air pekasam ni tidak dibuang bahkan direbus dengan bawang merah dan cili padi. Gunanya untuk mencicah nanas atau belimbing muda. Ada  juga orang buat ikan pekasam masak lemak. Bahannya santan pekat, bawang, kunyit hidup dan cili padi yang ditumbuk halus biar terasa kepedasannya.

Dalam banyak ikan, aku rasa pekasam ikan sepat dan ikan puyu yang paling top. Tak kiralah makan dengan nasi panas atau nasi sejuk, guna pinggan Corelle atau upih pinang, di dalam restoren atau di kebun getah. Isinya gebu dan macam 'melting in the mouth'.  Hati berdetik dan berbisik.......penangan pekasam, bila dah mula makan memang sukar untuk dilepaskan.

Pilihan Yang Berbahaya


1. Pilihan yang mengandungi bahaya hendaklah engkau serahkan kepada Pemillih Agung agar Dia memilih yang baik untukmu. (Abu Muhammad As Sajari)

2. Tinggalkan sifat tamak atau harapan yang tidak baik. (Abu Umar)

3. Barang yang amat berharga di dunia ini ialah ikhlas. Berapa kali aku cuba bersungguh-sungguh untuk menghilangkan riya dari dalam diriku namun tiba-tiba ia menjelma dengan cara yang lain. (Yusuf bin Al Husin Ar Razi)

4. Iman memberikan kita dalam kehidupan ini semua yang sentiasa kita perlukan dari manusia lain seperti amanah, kejujuran, cinta dan hubungan yang baik. (M Al Siba'i)

Thursday, April 17, 2014

Berkebun dan Berhasil

 
 Pokok labu

Bunga jantan

Bunga betina
Labu muda
Sudah matang

Bila dengar orang berkebun dan dapat hasil hingga tak habis makan, hatiku macam dicuit-cuit untuk mencuba. Tanah sekangkang kera di belakang rumah boleh dimanfaatkan dari ditumbuhi rumput. Tentu seronok menuai hasil tapi sebelum tu kenalah mencurahkan keringat untuk berbudi pada tanah. Berkebun dibulan Februari lalu memang mencabar kerana musim kemarau. Cuaca panas, tanah kering dan semua tanaman kena disiram dua kali sehari. Dalam mencuba, Alhamdulillah pokok yang hidup (mati pun banyak) ada yang mengeluarkan daun dan buah yang boleh dituai.

Pokok pertama yang ditanam ialah labu manis. Kemudian tambah dengan dua belas pokok kacang bendi, bayam, terong dan petola. Benih kawan bagi dan tanah asal cuma perlu ditabur dengan serbuk sabut kelapa dan tinja ayam. Walaupun kena beli cangkul dan penyikat baru tapi aku cuba berjimat. Kumpul bahan organik untuk buat baja kompos dan baja enzim.  Kitar semula beg bekas baja sawit, botol plastik dan pasu orkid. Ranting buluh dan dahan rambutan diguna untuk pancang dan para. Bila ada biji benih aku kongsi atau tukar dengan geng suka bertani. 

Ketika musim kemarau bulan lalu banyak tenaga habis untuk menyiram. Biji disemai hanya sedikit yang tumbuh dan paling perit menjaga anak pokok yang baru dialihkan ke batas. Kena dilindung dari panas terik dan disiram selalu. Dimusim hujan sekarang ni seminggu tak disiram pun tak apa. Tapi rumpair cepat tumbuh, ulat bulu naik makan daun dan pucuk, bunga dan putik mudah gugur. Pokok labu pula gila daun dan banyak bunga betina tapi tak ada bunga jantan. Namun bila bunga jantan berkembang tak satu pun bunga betina ada untuk dikawinkan.

Warta berita kata, bulan Mei depan hinggalah  September kita akan menghadapi kemarau lagi. Itu satu ramalan, belum tentu betul (semoga tak betul). Apapun aku dah bersiap nak meneroka lebih banyak kawasan di belakang rumah dan nak order biji benih online. Hati berdetik dan berbisik....... teruskan berbudi pada tanah nanti berbaloi-baloi hasilnya.



Friends May Come And Go


1. Friends may come and go, but enemies accumulate. (T Jones)

2. A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your successes. (L Lewin)

3. The happy and efficient people in this world are those who accept trouble as a normal detail of human life and resolve to capitalized it when it comes along. (H B Lewis)

4. The truth will set you free, but first it will make you miserable. (J A Garfield)

5. No man will succeed unless he is ready to face and overcome difficulties, and is prepared to assume responsibilities. (W J H Boetcker)

Monday, April 14, 2014

Kepimpinan dan Sedekah


1. Ibnu Umar ra berkata bahawa Raulullah saw bersabda: Kamu sekelian pemimpin dan setiap kamu akan akan ditanya tentang rakyatnya. Raja pemimpin, dan suami pemimpin pada keluarganya, dan isteri pemimpin rumahtangga suaminya dan anak-anaknya. Maka kamu sekelian memimpin dan dan akan bertanggung jawab atas pimpinan terhadap rakyatnya. (HR Bukhari, Muslim)

2. Abu Hurairah ra berkata: Seorang datang kepada Nabi bertanya: Ya Rasulullah, sedekah yang manakah yang lebih besar pahalanya? Jawab Nabi: Bersedekah dalam keadaan sihat, dan amat sayang kepada harta, masih takut miskin dan mengharapkan kekayaan. Dan jangan menunda-nunda sehingga apabila roh (nyawa) sudah sampai di tenggorokan (hampir mati) lalu berwasiat: Untuk fulan sekian, untuk fulan sekian, padahal waktu itu kekayaan sudah menjadi hak ahli waris. (HR Bukhari, Muslim)

Musabaqah Dulu-dulu

Celosia /
 Bunga balung ayam
Bunga kalanchoe
Bunga siantan
Jacobinia / King's Crown
Kemboja


Akulah paling rajin ulang alik pergi ke kedai yang terletak dimuara kampongku. Menunggang basikal botak yang tak ada mud guard. Kedai ni lebihkurang 1.5 km dari rumah nenek dan melalui beberapa rumah yang besar dan cantik. Salah satu rumah ni tiangnya banyak dan tinggi manakala tingkapnya panjang hingga ke lantai. Daun tingkap dan pintu berukir cantk dan bumbungnya dari kepingan kayu nipis. Kalau aku melintas waktu petang akan terdengar suara orang mengaji Al Quran, merdu dan mersik. Dia duduk di tepi tingkap dengan tekunnya. Dia anak Tok Imam kampong kami.

Ketika itu Si Aminah nilah yang berpotensi untuk jadi wakil qariah dari kampong kami. Kebetulan juara musabaqah peringkat antarbangsa tahun itu ialah Puan Hjh Rahmah dari Seri Gading, Batu Pahat Johor. Kampong beliau dekat dengan kampongku dan kekadang dijemput jika ada majlis. Nama qari dan qariah lain seperti Tuan Hj Ismail Hashim, Hjh Rogayah bt Sulong, Hjh Faridah bt Mat Saman dan Rodiah bt Abdul Rahman sangat terkenal. Maklumlah mereka menjadi juara musabaqah antarabangsa bukan sekali tapi ada yang lebih dari tiga kali.

Di sekolah agama setiap tahun cikgu akan cari bakat yang jadi wakil qari dan qariah. Aku pun dipilih tapi tewas disaringan pertama. Cikgu kata aku hanya layak masuk kumpulan nasyid sahaja (backup di barisan belakang). Tapi puas hati kerana dapat pakai kain songket dan baju kurung serta selendang renda putih bila ada persembahan.
 
Di bulan Ramadhan lepas terawih kami ramai-ramai bentang tikar di halaman rumah Pak Marlan Kontrakor (paling kaya di kampong) hanya untuk dengar musabaqah Al Quran. Tv 24 inci diletak di tingkap agar semua orang boleh menonton. Walau gambar hitam putih tapi sekampong datang. Aku ingat itulah zaman musabaqah yang aku setia tonton setiap malam dengan khusyuk dan bersemangat. Hati berdetik dan berbisik...........sekarang ini dah ada tv depan mata tapi lain pula jadinya....

Wednesday, April 9, 2014

Mengadu Pada Allah

Ada ulama mengatakan: Jangan mengadu atau meminta suatu hajat kepada selain Allah swt kerana Dia sendiri yang akan memberi atau menunaikan hajat itu kepadamu. Jadi bagaimanakah selain Allah swt dapat menyingkirkan sesuatu yang telah diletakkan olehNya? Siapa pun yang tidak dapat menyingkirkan bencana yang menimpa dirinya sendiri, bagaimana pula dia boleh menyingkirkan bencana itu dari lainnya?

Bila ditimpa suatu bencana sudah tentu seseorang berhajat kepada pertolongan dan bantuan. Maka dalam setiap hajat itu jangan mengharap pada selain Allah swt kerana sesuatu itu juga perlukan pertolongan.

Barangsiapa yang menyandarkan nasibnya pada sesuatu selain Allah swt bererti dia telah ditipu oleh khayalan kerana tiada yang berkuasa melainkan Allah swt. Dialah yang sentiasa memberi kurnia, nikmat dan rahmatNya kepada sekelian makhluk. Setiap manusia yang beriman kepada Allah swt dan hari akhirat hendaklah bersungguh-sungguh mengingat perkara ini.

Alangkah ruginya jika meletakkan pengharapan kepada sesama makhluk yang tidak mempunyai suatu apa pun. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan Rabbmu berfirman: Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina." (Al Mukmin: 60)

Benarkah Kecewa?

  PLUS sebelum K Kangsar
  Bukit Berapit
 PLUS Gunung Semanggol
 PLUS Gurun
Gunung Jerai

HARAPAN KECEWA

Bila ku kenang  ku renung
Remuk resam rasa tak tertanggung
Harapan bahagia nan membumbung
Kiranya hanyut terapung

Harapan untuk bersama
Mendirikan istana bahagia
Berpadu kasih erat dan setia
Kiranya tak terlaksana

Harapanku kecewa 
Dalam manis madu kata-kata
Pujukan yang hanya dusta
Aku terpedaya

Alam keliling membisu
Tak sepatah kata nan merayu
Hanya aku menanggung duka pilu
Tak seorang pun tahu.
(Ahmad Jais)


Benarkah kecewa? Kenapalah en abang nak pergi dah saat terakhir baru beritau. katanya ini arahan dan dia rela tinggalkan aku, rumah dan kebun yang sedang dikerjakannya untuk berpindah ke utara tanah air. Aku yang mendengar hanya daapt menzip mulut kerana keputusan sudah muktamad Dia tetap pergi.

 Sudah tentu, hanya mulut kata tidak tapi hati saja yang merasa. Apalagi bila orang lain tanya, orang lain SMS, orang lain cakap-cakap.....semua itu memberi bekas di dalam hati. Pada mulanya telan air lior rasa tersekat di kerongkong, mata berkaca menahan sedih. Kemanapun selalu saja teringat, tapi nak buat macamana? 

Ata, nak teroyak bukannya budak. Bak kata Pak Nor yang dah berumur 90 tahun, menitis ayor mata nengok dia pegi.

Ya......memang menitis ayor mata.........


Sunday, April 6, 2014

Sedikit Lagi Bagus

 Di R&R
 Di PCB, Kelantan
 Di Simpang Pulai
 Di Simpang Pulai
Di Simpang Pulai

Bila membaca poem 'The Lake Isle of Innesfree' katanya, kalau nak hidup senang dan tenang, sumber material tak perlu banyak. Ada pondok kecil, beberapa batas pokok kacang dan satu sarang lebah madu sudah mencukupi. Rasaku, tambahlah sikit dengan dua tiga ekor ayam dan seekor kambing. Bila tak banyak barang tak perlu lama berkemas terutama kain baju, buku-buku, pinggan mangkuk dan pasu-pasu bunga. Lebih banyak masa untuk berfikir dan berzikir, lebih ringkas dan mudah kehidupan.

Malangnya dalam zaman modern ni kita cuba selesaikan banyak masaalah secara jangka pendik saja. Kita sangka jika ada kemudahan material semuanya beres. Macam dalam iklan, ada peti sejuk besar tak perlu ke pasar selalu, sayuran lebih fresh, nak masak bahan dah tersedia.  Namun masaalah lain pula timbul, harganya sudah tentu mahal, ruang dapur sempit, bil letrik naik, tak isi barang rugi saja. Lalu kita ada pelbagai kerusi meja dan periok belanga pelbagai kasut, baju, handbag dan asesori. Selagi ada ruang pasti diisi, selagi mahu kita membeli. Kekadang seperti orang yang punya lebih baranglah paling bahagia, ceria dan aman hidupnya.

Lalu kita beli pelbagai barangan rumah hingga menimbun. Nak beri orang lain, barang mereka pun dah banyak mahan tidak mahu menerima. Sebabnya  tabiat kita bila memberi barang terpakai selalunya yang lusuh, cacat dan hampir tak befungsi.

Walaupun stor sudah sarat, terpaksa juga simpan barang-barang tersebut samada yang dah terpakai, obsolete atau tak sempat nak guna dalam store. Konon sementara tunggu ADA masa untuk memeriksa, memilih dan membuang. Tapi bila?. Takkan nak hidup di bawah timbunan sampah selamanya. Mungkin boleh mulakan dengan apa orang kata, "Have nothing in your houses that you do not know to be useful or believe to be beautiful". Hati berdetik dan berbisik.........kalau nak sedikit barang kurangkan membeli, kecilkan nafsu, kempiskan poket dan berjimatlah.

Tiga Masjid Diutamakan


1. Allah swt berfirman dalam hadis Qudsi: Barangsiapa yang menziarahiKu dengan berkunjung ke Kaabah (Masjid Al Haram) atau di masjid Rasulullah saw (Masjid Nabi) atau di Baitul Maqdis, lalu meninggal dunia (pada waktu itu) maka ia mati dengan mati syahid.


2. Rasulullah saw bersabda: Jangan kamu bersusah payah mengadakan perjalanan kecuali kepada tiga masjid, iaitu masjidku ini (Masjid Nabawi), Masjid Al Haram, dan Masjid Al Aqsa. (Al Hadis)


3. Rasulullah saw bersabda: Solat di dalam Masjid Al Haram sama dengan seratus ribu kali solat. Solat di dalam masjidku sama dengan seribu kali dan di dalam Baitul Maqdis sama dengan lima ratus kali solat. (HR Baihaqi, Jabir)

Wednesday, April 2, 2014

Masam Manis Musim Durian


 Tergolek di bawah pokok
 Sudah dikupas
 Berbuah lebat
 Di dahan rendah
 Kumpul di porch

Pada tahun tu tiba-tiba En K sudah ada beberapa pokok durian yang sedang berbuah. Pagi-pagi kami sudah pergi ke kebun. Thrillnya. Memungut dan meredah semak samun dengan nyamuk sambil mencari buah gugur yang bersalut daun kering dan kayu reput. Buah bukan bersih macam dijual di tepi jalan. Teringat sekali dulu ada orang nak bagi durian terbaik dari kampongnya. Habis duri ditarah hingga durian licin macam buah kelapa. Bungkus kemas dan tebal-tebal dengan newspaper dan kain batik. Namun perjalanan lima jam dengan bas tak dapat menghalang bau terlepas. Penumpang bertanya sesama sendiri, siapa pulak yang bawa bom ni?

Banyak peristiwa sebab durian. Teringat Ji hidangkan sambal tempoyak ketika di Nottingham. Sanggup bawa bahan terlarang dan hampir saja dirampas kastam. Memang ramai yang kagum dengan Ji. Katanya ketika sipegawai tertoleh-toleh mencari bau yang asing ni, pelan-pelan I tarik my beg. Nasib baik terlepas tempoyak I.

Cik Minah paling seronok kerana Pak Google kata orang darah tinggi boleh makan durian. Tapi lain pula dengan En Yazid. Dari katil hospital dengan selamba dia mengaku telah makan durian dan daging kambing di hari yang sama. Lepas tu dia pening dan pengsan. Tambahnya, aku kalau makan durian beramai-ramai (apalagi kalau sedap dan free) memang selalu terlajak. Limit tiga ulas, bila dikumpul-kumpul jadi tiga biji.

En Kamal katanya tak makan lebih dari dua ulas sebab saya tengok emak saya rebah di depan mata. Emaknya ada penyakit kencing manis. Sebab dah ada durian lebih En K teringat kawan, hantu durian. Namun pemberian itu telah jadi masaalah pula. Ibu kawannya yang baru saja bedah kaki kerana kencing manis berkeras nak merasa, anak dan menantu terpaksa akur. Hai.....bukan seulas tapi hampir sebiji, syukur tak jadi apa-apa. Hati berdetik dan berbisisk....... makan durian seronok sewaktu sihat dan berhati-hatilah kalau ada penyakit. Tentu ada sebab nenek moyang menggelar durian raja buah.

Dengki Atau Redha

Kebanyakan dengki berpunca dari perasaan bahawa orang lain melebihi dirinya dari segi kekayaan, kedudukan, kejayaan dan kebaikan. Oleh itu dia ada niat dan dengan sedaya upaya mencari jalan untuk menghilangkan nikmat tersebut dari orang yang dianggap lawannya. Orang yang dengki akan melakukan pelbagai cara asalkan orang yang didengki itu menerima kesan yang buruk. Misalnya dengan menyebarkan fitnah, cacian dan umpatan atau secara tindakan fizikal yang mencederakan, mendatangkan sakit dan kematian.

Peristiwa pembunuhan pertama sesama manusia berpunca dari perasaan dengki. Kejadian itu membabitkan Qabil dan Habil iaitu dua orang anak Nabi Adam as yang berebut pasangan untuk dijadikan isteri. Kisah itu dinyatakan Allah saw dalam firmanNya, "Ceritakanlah kepada mereka kedua orang putera Adam menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan kurban, maka diterima dari dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil), 'Aku pasti membunuhmu'. Berkata Habil, 'Sesungguhnya Allah hanya menerima (kurban) dari orang-orang yang bertakwa." (Al Maidah: 27)

Api kemarahan dan kedengkian Qabil tidak dapat dikawal hingga sanggup membunuh Habil. Kejadian ini menjadi panduan bagi syaitan untuk mencari kelemahan manusia dan menggunakan sepenuhnya untuk merosakkan mereka.

Sesungguhnya segala kelebihan yang dikurniakan oleh Allah swt kepada seseorang tidak akan boleh dilenyapkan oleh tangan manusia. Allah swt sentiasa menguji iman seseorang dan barangsiapa yang redha terhadap apa yang menimpanya akan mendapat balasan yang baik dari sisiNya.