Tuesday, May 27, 2014

Pinang, Tunang dan Kompang

Elok berdua
Mr Red and Miss Yellow
Sesama oren
Sesama kuning
Dua kuntum teluki

Berita baik anak saudara (lelaki) umur 27 tahun bertunang hari ni. Pihak lelaki akan bawa 7 dulang ke rumah perempuan. Duit hantaran dah sepakat nak bagi sebanyak RM 13,000. Selain itu diiringi dengan sebentuk cincin, sepasang baju, kasut, beg tangan, kek dan lain-lain. Setiap item diletak di atas dulang berkaki beralas baldu, dihias bunga-bunga ros dan ditutup kain renda. Emaknya kata nak buat secara ringkas, sedikit doa selamat dan bertolak lepas solat zohor. Tiga biji kereta penuh penumpang jugalah. Mujurlah rumah perempuan hanya 50 km sahaja, jadi tak susah nak merancang perjalanan.

Seingat aku dalam tahun 80an hantaran belanja di kampongku standardnya RM 2,000. Kalau lebih mesti anak orang kaya atau gadis yang paling cantik yang akan dijodohkan dengan 'somebody' dari bandar. Sebelum tu, di tahun 60an masa Pak Ngah bertunang, belanja hantaran cuma RM 500. Barang hantaran sebentuk cincin emas yang dipanggil cincin belah rotan dan kain empat ela untuk dijadikan sepasang baju kurung. Barang-barang tersebut dibungkus rapi dan diletakkan dalam dulang tembaga bersama tepak sirih. Tak ada rombongan yang menghantar, cukup bakal ibu dan bapa mertua yang pergi.


Kenduri di zaman tu semuanya dibuat secara bergotong royong. Jiran tetangga menyumbang beras, gula, kelapa biji, ayam hidup dan telur. Kenduri tiga hari dua malam, kerana hari pertama siapkan balai dan tungku, hari kedua menyediakan makanan, hari ketiga barulah jamuan makan. Meriah bukan main kerana seluruh penduduk kampong datang menolong. Namun sekarang keadaan sudah berubah, tidak ramai yang sanggup jadi penanggah (memasak) dan kendarat (melayan). Tak ada masa dan ruang, jiran tak rapat dan keluarga pula jauh. Jadi kenalah berbelanja sikit untuk meraikan orang yang baru nak membina masjid. Hati berdetik dan berbisik........semoga Allah swt mudahkan semua urusan dan selamat menempuh satu lagi lembaran dalam hidup ini.


Kesyukuran Yang Terbaik

1. Bentuk kesyukuran yang terbaik ialah dengan menjadi pengikut-pengikut Nabi Muhammad saw yang taat. (Abu A'la Al Maududi)

2. Muslim yang sebenar tidak akan mempersoalkan keutuhan hukum Allah swt walau bercanggah dan tidak serasi dengan kehidupan moden Barat. Akan tetapi penganut faham kebendaan (materialisme) beranggapan bahawa sesuatu itu betul hanya kerana ramai orang mengamalkannya. Seorang Muslim sebenar yang yakin akan kuasa Allah swt tidak akan meniru apa yang dilakukkan oleh orang lain, sebaliknya dia akan menuju ke jalan yang Allah swt mahu ia mengikutinya. (Maryam Jameelah)

3. Hasil dari kecuaian ialah penyesalan, dan hasil dari ketegasan ialah keselamatan. (Saydina Ali ra)

Wednesday, May 21, 2014

Ramadan Dah Dekat

 
 Buah pokok hutan
 Chilli 'Marbles'
 Winter cherries
 Pokok di nurseri
 Mas cotek
Besarnya hajat nak jadi qariah tapi tak kesampaian sebab suara tak sedap dan belajar agama pun tak tinggi. Namun ada menimpan hasrat untuk membaca Al Quran dengan lancar dan betul. Apalagi bila terdengar suara yang perlahan tapi merdu dan indah membaca al Quran di Padang Arafah. Siapa? Katanya dia dari Kedah dan setiap hari dia membaca 1 juz .

Lepas tu mulalah aku cari kawan yang boleh dijadikan guru. Dapat sebut mahraj huruf tanpa gayat yang mana bunyi ha pedas, kha dalam dan kho yang bunyi macam dalam rengkong. Tahu mana nak dipanjangkan atau dinytakan bunyi bila jumpa empat hukum yang asas iaitu izhar, ihfak, idgham dan iklab. Teringat arwah mak yang baru betul-betul belajar tajwid ketika hampir 60 tahun. Katanya orang dulu-dulu baca ikut tok guru baca. Dia ajar dua tiga ayat dan kalau bacaan murid lancar dia akan alih dan ajar ayat berikutnya.

Rugi rasanya kalau tak tak ikut orang bertadarus di surau semasa bulan Ramadan ni. Walaupun pesertanya orang-orang warga emas belaka tapi mereka sangat cekap menyimak bacaan seseorang. Ada yang sudah bertahun-tahun belajar tajwid dari para guru yang bertauliah serta qari yang pernah menang diperingkat negeri dan antarabangsa. Bila bacaan ditegur di khalayak ramai ada juga yang berkecil hati hingga ada enggan datang bertadarus. Yang tebal telinga dan berniat bersih betul-betul nak belajar tetap teruskan juga. Nak dapatkan ilmu kena berkorban sedikit.

Bagi aku empat bulan sebelum Ramadan ni nak pecut sikit baca Al Quran. Habiskan tiga puluh juz dalam masa sebulan. Setiap 11 haribulan aku khatam, insyallah. Sebenarnya 11hb hanya catatan kerana aku sudah mulakan semula juz pertama sebelum 5hb di bulan yang sama. Oleh kerana juz 1 hingga 23 ayat-ayatnya lebih panjang dan sukar jadi aku cuba selesaikan pada hujung bulan. Kemudian habiskan 7 juz lagi dalam 4-5 hari di bulan berikutnya. Inilah cara aku memotivasikan diri. Apapun kena baca 1 juz sehari dan kalau termiss kena baca lebih pada hari yang lain. Hati berdetik dan berbisik........kalau tak dapat buat semua jangan tinggal semua.   

Tuesday, May 20, 2014

Truth, Reputation And Life



1. Many man's reputation would not know his character if they met on the street. (E Hubbard)

2. There are two ways to live your life,. One is as though nothing is miracle. The other is as though everything is a miracle. (A Einstein)

3. There are two great days in a person's life --- the day we are born and the day we discover why. (W Barclay)

4. All truth passes through three stages; First, it is ridiculed. Second it is violently opposed. Third it is accepted as being self-evident. (A.Schopenhaur)

Friday, May 16, 2014

Bila Kenal Tv

Daun keladi (nurseri)
Daun keladi (nurseri)
Daun keladi (nurseri)
Daun keladi kampong
Daun keladi 'Rosebud'

Pertama kali aku tengok tv ialah bila diajak abah ke rumah kawannya di bandar Batu Pahat. Yang teringat cuma bintik-bintik, garis hitam putih yang bergerak ketika tuan rumah nak tunjuk sesuatu pada kami. Lama berlalu, baru abah mampu beli tv tapi ada tv saja tak cukup, mesti ada letrik (kampong di zaman gelap). Jadi kalau nak tengok tv kena ada yang nak ke pekan untuk cas bateri. Selalunya Pak Jon yang tolong kami. Dia berbasikal sejauh 5 km dengan membawa bateri diikat di carrier belakang basikal.

Dengan kos 3 ringgit bolehlah menonton tv selama tiga atau empat malam kalau berjimat. Yang paling seronok tengok filem Melayu dan bintang RTM. Biasanya rumah yang ada tv tak boleh tutup pintu sambil menonton sekeluarga. Kena ajak jiran tetangga menonton sama. Lagi meriah bila cuti sekolah kerna kami ramai-ramai kumpul duit upah kutip getah beku, cari sayur kampong atau cabut ubi untuk cas bateri.


Sebelum ada tv di rumah kena pergi ke rumah orang lain bila nak menonton. Naik basikal dekat 2 km pada setiap malam Jumaat dan malam Sabtu hanya nak tonton filem Melayu. Waktu itu tv hanya ada dua saluran saja iaitu RTM Satu dan RTM Dua. Jenuh nak tunggu seminggu penuh baru dapat tengok P Ramlee berlakon. Saluran Dua hanya ada filem Inggeris tapi tak diminati sebab sekampung buta kayu tak faham cakap orang putih. 

Tayangan filem ni lambat bermula, kira-kira pukul 11 malam setelah habis rancangan berita dan peristiwa serta iklan yang berjela-jela. Bila tengok tv menumpang di rumah orang kena duduk atas tikar baik-baik. Mana ada makan minum atau ke dapur dan ke tandas. Begitulah setianya menanti. Dan semua orang mula membetulkan sila dan boleh menarik nafas lega bila jeng, jeng, jengggggg.......'Marilah sama-sama kita saksikan  filem 'Batu Belah Batu Bertangkup''. Hati berdetik dan berbisik......betullah, penantian satu siksa.

Semua Akan Terbongkar


1. "Ingatlah ya Amirul Mukminin, ingat dengan bersungguh-sungguh. Akan tiba satu masa dimana akan dibongkar segala isi kubur, akan dikupas segala isi dada, segala rahsia pada hari itu akan dibuka. Semuanya tertulis dalam kitab samaada yang kecil atau besar, semuanya akan dihitung." (Hasan Al Basri)

2. Taubat kerana membuat maksiat cukup hanya sekali manakala taubat setelah membuat ketaatan mestilah seribu kali. Ini kerana ketaatan yang disertai oleh ujub dan sombong itu berubah menjadi maksiat yang besar sementara pelakunya tidak sedar. Samalah seperti jatuhnya iblis dari singgahsana kehormatannya. (Abu Yazid Al Bustami)

3. Barangsiapa yang yakin akan hikmah Allah swt dan keadilanNya serta sabar atas qadha dan qadarNya maka ia menjadi imam bagi orang-orang yang bertakwa. (M Al Siba'i)

Sunday, May 4, 2014

Orkid: Jangan Cari Susah

 Cattleya (pokok sendiri)
 Blc Vida Lee (pokok sendiri)
 Phaleonapsis (nurseri orkid)
 Vanda (nurseri orkid)
Cattleya (Pokok sendiri)

Bukanlah semua pokok orkid yang aku tanam jadi subur, berbunga dan hidup bertahun-tahun. Banyak juga yang daun dan batangnya jadi perang, kering lalu mati. Kalau orkid phaleonopsis daunnya yang jadi masaalah dan orkid lain kebanyakkannya reput pucuk. Lagilah dimusim hujan, kekadang pokok yang paling sehat terkena dulu. Dua tiga hari tidak menjengah pokok tau-tau ada yang dah kiok. Gambar koleksi lama, antara lima tu dua pokok sudah tinggal pasu saja. Yang tiga lagi kena siram juga setiap hari tapi tidaklah subur sangat apalagi dimusim kemarau ni.

Selain dari baja tahi kambing, baja organik jenis biji dan baja kimia semburan (untuk daun warna hijau, merah untuk bunga) aku tak ada taruk apa-apa. Tak pernah sembur racun kulat atau anti serangga. Sebenarnya aku tak nak orkid aku manja sangat, cukuplah dapat baja seminggu sekali. Lagi lama tak payah buat apa-apa lagi bagus. Mula berorkid dulu lain pulak ceritanya. Seminggu tiga kali membaja tapi sekarang dah dekat tiga bulan baru sekali. Apa nak jadi hang ni...patut le pkok orkid mogok.

Kata Mr C si penjual orkid, kalau pokok terlalu banyak dan kerap dibaja dinding sel daun akan menjadi lemah kerana tumbesaran yang cepat. Terutama baja high N. Mula-mula daun memang nampak hijau, berkilat sebiji macam gambar dalam t'net. Kemudian nampak spot kuning yang halus yang semakin hari semakin membesar. Kalau pokok (Phal) hanya ada 4 helai daun seminggu sekali hilang sehelai, dalam sebulan botaklah ia.

Aku setujulah kalau pokok tak perlu manja dan tidak kerap dibaja. Kerja sikit tapi pokok sehat dan bunga berkembangan (boleh ke gini?). Hati berdetik dan berbisik,........ mulanya tanam orkid ni nak hilangkan stress bukan tambah stress memikirkan causes of root and leaf rot serta jadual ubat-ubatan.

Jahatnya Orang Munafik

Salah satu sifat orang munafik ialah mereka sentiasa menunggu kelalaian orang mukmin. Mereka berada di kalangan orang mukmin dan kaum kafirin hanya untuk mendapat keuntungan. Allah swt berfirman yang bermaksud, "(Itulah) orang-orang yang menunggu-nunggu (peristiwa) yang akan terjadi pada dirimu (hai orang-orang mukmin). Maka jika terjadi bagimu kemenangan dari Allah mereka berkata: 'Bukankah kami (turut berperang) bersama kamu?, dan jika orang-orang kafir mendapat keuntungan (kemenangan) mereka berkata: 'Bukankah kami turut memenangkanmu dan membela kamu dari orang-orang mukmin? Maka Allah akan memberi keputusan di antara kamu di hari kiamat dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman." (An Nisa': 141)

Oleh kerana ada orang-orang mukmin yang terpedaya dengan kata-kata manis kaum munafik maka akibatnya ramai umat Islam telah ditimpa malapetaka. Kerosakan lebih besar berlaku jika yang tertipu adalah orang Islam dari golongan pemimpin, para ilmuan dan orang yang berpangkat. Tipudaya orang munafik sangat halus dan mereka disokong oleh individu dan kumpulan yang berpengaruh dan mempunyai sumber kewangan yang kuat. Mereka berusaha bersungguh-sungguh hingga umat Islam menjadi hina dan rosak akidahnya.