Friday, March 27, 2015

Dari Kerana Mata

Mempunyai mata yang dapat melihat merupakan nikmat yang sangat besar bagi manusia. Namun begitu tanpa disedari ada mata yang bahagia dan ada yang celaka di akhirat kelak, bergantung bagaimana ia digunakan.

Mata yang bahagia ialah yang kenal Allah swt serta menagis kerana takut kepadaNya. Ia selalu merenung tanda-tanda kebesaran Allah swt sambil memikirkan tentang penciptaan segala makhlukNya di langit dan bumi.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Yang telah menciptkan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sesekali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang maha Pemurah sesutu yang tidak seimbang. Makam lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesutatu yang tidak seimbang. Kemudian pandanglah sekali lagi nescaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itupun dalam keadaan payah." (Al Mulk: 3-4)

Adapun mata yang sengsara sentiasa melihat yang buruk, maksiat dan perkara yang dilarang. Mata ini akan menangis di akhirat iaitu ketika yang empunya mata berada di hadapan Allah swt.

Rasulullah menerangan mata yang khianat melalui sabda baginda: Pandangan mata adalah salah satu busur panah beracun dari beberapa busur panah yang dimiliki oleh iblis. Sesiapa yang meninggalkan kerana takut kepada Allah maka Allah akan memberinya keimanan yang dirasakan kenikmatannya dalam hati. (HR Al Hakim)

0 comments:

Post a Comment