Monday, March 23, 2015

Hajat Berpisang


  Pokok patah tengkok
 Ini pun patah juga
 Pangkas daun

 Ditongkat sebelum patah
Semoga tak tumbang


Tak sangka pulak pisang naik harga dengan tiba-tiba. kalau dulu harganya RM 2.50/kg sekarang dah jadi RM 4.50/kg. Di rumah ni pisang memang laris terutama bila dibuat cokodok, lempeng atau digoreng. Cokodok mesti pisang emas. Kalau nak goreng aku guna pisang tanduk, pisang raja, pisang nipah/abu atau pisang awak. Pisang nangka ada yang tak suka sebab masam dan pisang lilin (cuma ada di Batu Pahat Johor, kot?) susah nak dapat. Istimewa kerana rasa isinya manis, kental dan warna keemasan berkilat selepas digoreng.

Kata orang di Sungai Siput pisang naik harga sebab pokok pisang seMalaya sudah kena penyakit kulat aka mucor. Kata En K permintaan pisang jadi tinggi kerana ramai pengusaha IKS buat kerepek dan Malaysia sudah jadi pengeksport banana chips terbesar. Kata orang lain ramai beno pencuri yang kebas pisang sampai orang dah malas tanam. Hujahnya, buat apa menanam kalau pencuri bawa lori dan tuai pisang berbelas tandan satu malam. Nak tunggu pisang berbuah lebih setahun dan pokok pisang hanya berbuat sekali seumur hidup.

Aku dah lama ada pokok pisang di belakang rumah. Abah kata mesti ada pokok pisang, mudah dapat daun untuk buat pais, lepat, lempeng, lemang serta bakar ikan. Mula-mula ada pokok pisang tanduk, kemudian pisang lemak manis dan pisang emas. Bila pisang sendiri tak berbuah aku membeli dan kalau ada lebih aku pula boleh sedekah. Tapi malangnya lately pokok pisangku mudah patah pinggang atau tengkok sebelum buahnya matang. Sayang buahnya, nak buat sayur lemak terasa malas, nak peram tak akan masak elok.

Fikir punya fikir mungkin pokok top heavy. Dan angin kat belakang rumah ni agak kuat sebab tak dekat dengan bangunan. Lagipun semua daun pisang dari pokok matang habis daunnya koyak rabak. Faktor penyebab: angin. Apalagi ambil parang, pangkas semua daun dan letak tongkat pada pokok. Dapatlah pokok bertahan sebulan dua hingga buahnya matang. Hati berdetik dan berbisik.......... di mana ada kemahuan di situ ada jalan, hajat makan pisang tanam sendiri.

0 comments:

Post a Comment