Monday, March 23, 2015

Kita Sedang Diperhatikan

Ada perbezaan rasa bila diri sedang diperhatikan orang misalnya tersipu malu, semakin menunjuk, wajah merah padam atau terus diam menikus. Namum setiap Muslim tahu dan yakin dengan sebenar-benarnya bahawa pemerhati yang tidak pernah tidur dan lalai adalah Allah swt. Allah swt sentiasa memantau setiap pergerakan dan perbuatan, segala yang nyata atau tersembunyi malahan yang terbenam di relung hati yang paling dalam sekalipun.Sikap merasa sentiasa diawasi ini membantu seorang Muslim ketika bertindak pada jalan yang lurus dan merasa selamat apabila ditimpa ujian serta bahaya. Setiap langkah yang diatur dan setiap helaan nafas yang dihela adalah izin Allah swt semata-mata. Dalam hal ini dan keadaan apapun juga Allah swt ada bersama hambaNya yang sentiasa bergantung kepadaNya kerana Dia sangat dekat dan Sebaik-baik Penolong.

Oleh itu hati seorang Muslim menjadi tenang bila bersama Allah swt dan merasa puas mendampingiNya. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan siapakah yang lebih baik agamaya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia pun mengerjakan kebaikan..." (An Nisa': 125).
Tidur dan jaga, makan minum, berehat dan bekerja juga merupakan ibadah bagi setiap Muslim. Lebih-lebih lagi ketika mengerjakan ibadah khusus dan Rasulullah saw memperingatkan dengan bersabda: Beribadahlah kamu seperti melihatnya, apabila kamu tidak melihat Allah sesungguhnya Dia melihatmu. (Muttafaq 'alaih)


0 comments:

Post a Comment