Sunday, March 22, 2015

Letihnya Melayan Hati

Plumeria di halaman Mi
Bunga berjambak
A.k.a bunga kemboja
Cikgu kata fragifani
Ada warna pink, maroon 
atau putih

 Mungkin terjadi pada aku saja, orang lain tak kot? Letih betul sesekali terkena hantu lalu melayan hati yang tidak sihat hingga fikiran jadi berserabut. Sebenarnya banyak fikiran kreatif dan idea bagus boleh dijana kalau hati sihat. Namun namanya manusia yang beremosi dan berperasaan, semua kebaikan hilang bila jiwa tertekan.

Bila diselidiki tentunya fasal hati terutama sekali bila tersentuh hati, terhentak hati, tercalar hati atau terguris hati. Maka mulalah jauh hati sehingga kalau dipanjang-panjangkan menyebabkan lebih sakit hati dan hilang pertimbangan. Fikiran berlegar macam mana nak bagi puas hati dan cari jalan 'to get even'.

Kalau hajat tidak sampai mula termenung makan hati. Mula hati berdetap dan tersentap menuduh orang lain hati batu dan hati kering atau busuk hati dan buta hati.

Bila banyak sangat yang tak baik bersarang dalam hati maka hati akan terbius dengan pelbagai sifat buruk tersebut. Rasa diri tak bersalah dan telah dianaiya. Untung kalau cepat sedar, beristigfar dan ingat kesalahan. Apa hal jika tak sedar, terus koma dan full stop? Malang sungguh malang.

Semoga aku cepat jadi baik dan ingat cakap orang tua-tua, jangan ikut kata nanti binasa, jangan ikut hati nanti mati. Tidak mengapa buta mata tapi jangan buta hati. Hati berdetik dan berbisik....... dan sekiranya hati mati bayangkan, diri jadi mayat yang berjalan a.k.a zombie.

0 comments:

Post a Comment