Monday, March 23, 2015

Memori Kebun Durian

 
 Pokok durian
 Ada sungai mengalir
Lebat berbuah
Longgok di porch
Jom makan durian

Impian nak ada kebun yang di bawahnya mengalir sungai (di dunia ni) terpaksa dilupakan. Kebun durian ni hanya dua kilometer dari kampung dan ada sungai. Dua tahun menunggu proses jual beli tanah tiba-tiba tak jadi. Sedihnya tapi itulah ketentuan Ilahi, dipendikkan cerita tak ada rezeki. Namun tuan tanah pinjamkan pada kami kebun tu selama menunggu. Kebetulan pula durian berbuah dua kali setahun. Setip hari ke kebun tak kira pagi dan petang, pungut dan angkut mana yang gugur. sambil tu fikir nak kasi siapa....BFF, jiran-jiran dan sesiap yang teringat.

Kebun ni memang terletak dalam kawasan dusun durian. Tak putus orang bermotorsikal dengan bakul penuh durian lalu lalang untuk dibawa keluar. Ada yang bawa dokong, pulasan dan rambutan. Di sepanjang jalan kenalan menyapa singgah untuk merasa durian mereka. Ketika ini pondok duiran yang ada penghuni ada unggun api di tepinya untuk menghalau nyamuk. Ramai yang bermalam tunggu durian gugur. Bestnya lepas kenyang durian dapat rendam kaki di sungai yang jernih dan dingin airnya.

Ulang alik kami jumpa lawyer. Nak ambil hati tuan tanah hantar  durian kerumahnya setiap kali musim durian gugur. Kami sabar dan  En K kata urusan jual beli tanah memang rumit. Sambil tu kami berangan nak buat kem dan dirikan rumah kecil untuk lepak. Seronok nak panggil saudara mara dan kekewan. Bawa anak-anak mandi sungai, buat rakit dan beli sampan. Nak bermalam kalau musim durian, nak tanam pokok durian musang king, nangka mastura, pulasan, cempedak dan ulam-ulaman.

Setahun selepas tak jadi ada orang lain tawarkan tanah yang di sebelah kebun pertama. Tapi En K dah patah hati dan duit pun sudah digunakan kelain. Apapun En K cari kebun yang buahnya perlu dikait baru gugur dan cuma ada parit kecil di penjuru kebunnya. Kami balik seperti asal, nak makan durian kena pergi membeli. Ataupun merasa durian yang orang bagi sekali sekala. Hati berdetik dan berbisik...... tak ngapa, dapat duit kelapa sawit boleh beli durian, syukur....syukur.

0 comments:

Post a Comment