Monday, March 23, 2015

Wangi Bunga Rampai



Mesti guna daun pandan
Bunga kertas
Bunga ros
Kasar.., siapa hiris daun?
Untuk majlis

Dulu-dulu, kalau ada majlis kenduri kawin tempat yang paling best bagi anak dara ialah di dalam bilik pengantin. Yang ada di situ cuma pengantin perempuan, dayang-dayang pengapit yang paling rapat dan mak andam. Selalunya pintu akan dikunci, makan minum dihidang dan apa saja yang diingini orang dalam semua pakai order. Akan ada orang yang melayan. Kalau tidak terpilih ke bilik pengantin dapat masuk team buat bunga rampai pun memadai. 

Sekurang-kurangnya tidak perlu bercucuran air mata mengupas bawang atau pijar tangan menghiris cili. Budak perempuan memang ramai yang mengerumun dan boleh di jadikan orang suruhan. Dayang tak dilantik ni akan diarah ambil ekstra daun pandan, bunga-bunga dan minyak wangi untuk dicapur dalam bunga rampai. Kalau disuruh ambil makanan dan minuman pun meeka sanggup.

Gadis yang membuat bunga rampai kenalah orang yang teliti dan matanya tak rabun. Pisau yang diguna mesti tajam dan pisau pencukur Gilette paling digemari. Hanya bahagian hujung daun pandan yang lembut dan nipis diamabil. Beberapa helai daun disusun dan dihiris nipis sekali gus. Malu beltul kalau hirisan setebal taugeh. Lepas tu barulah sejemput hirisan daun ini ditenyeh atas tapak tangan dengan minyak rambut untuk melembutkannya. Di zaman tu perfum sembur tak banyak jadi bau bunga rampa ni tak tahan lama.

Hanya tetamu istemewa yang dapat bunga rampai. Bahagia betul kalau dapat sebungkus sebab jarang ada pewangi. Sepanjang jalan mencium dan bungkusan ini akan diletak dalam almari baju atau dalam kelambu. Hati berdetik dan berbisik.....semua pemberian orang patut dihargai, disimpan dan disayang.

0 comments:

Post a Comment