Friday, April 3, 2015

Anzalna atau Abtadiul

Bunga St Paulina
Bunga wangi
Bunga pokok menjalar
Bunga betik
Bunga pokok berduri

Dulu-dulu kalau dah masuk sekolah menengah oang akan panggil anak dara. Waktu kenduri kendara mereka ni jadi penyeri majlis. Anak dara peneman pengantin ketika majlis berinai, khatam al Quran dan jadi kendarat. Jadi satu kerisauan kalau mereka tak pandai mengaji dan baca berzanji apalagi kalau dah nak masuk 20an. Malu sangat ketika kitab berzanji disuakan untuk dibaca terpaksa ditolak pada orang sebelah. Anak-anak dara kena belajar agar bacaan lancar, biar nafas panjang tidak semput. Suara boleh di dengar separuh kampung sebab biasanya majlis ni ada guna pembesar suara.

Dan aku juga buat persediaan dan selalu mengikut mak Usuku belajar melagukan bacaan berzanji. Kami berkumpul di rumah nenek sebulan sebelum ada kenduri kawin di kampung. Yang mana tak lancar kena ulang kaji, kalau tak kena lagu kena repair. Lama-lama akupun pandai tapi taklalh duduk dekat  dengan pengantin. Duduk jauh sikit iaitu di tempat tak strategik bersama yang kurang bersuara merdu dan keyakinan diri.

Majlis khatam Al Quran adalah satu kemestian bagi pengantin perempuan. Semua wanita yang hadir duduk di anjung rumah tapi hanya anak-anak dara dan guru ngaji atau ustazah bersama pengantin. Pengantin kena membaca surah-surah terakhir dalam juz amma. barulah tau pengantin ni lancar dan fasih ke bacaannya, sedap ke suaranya. Kesian kalau kena yang berdarah gemuruh, tentu hampir nak menangis si pengantin. Selepas khatam al Quran dan doa barulah ada bacaan berzanji. Masa yang mencemaskan bagi anak-anak dara pengapit pengantin dan orang yang paling hampir.  Mereka kena baca  dahulu. 

Ramai yang ingin membaca sebab nak tingkatkan saham. Ramai pula membaca tersekat sebab pancit dan tak cucup nafas. Maklumlah tak pernah dengar suara sendiri dalam mikofon. Majlis hampir tamat bila ada bacaan beramai-ramai selawat sambil berdiri. Hati berdetik dan berbisik......seronoknya majllis ni kerana tak ada selfie, kesibukan ambil gambar dan video hingga mengganggu keindahan dan ketenangannya.




1 comments:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Post a Comment