Sunday, April 5, 2015

Mengenal Golongan Munafik


Sebenarnya golongan munafik cuba menutup keingkaran mereka yang tersembunyi di dalam hati dengan keimanan secara lisan. Keadaan mereka ini diceritakan Allah sw dalam firmanNya yang bermaksud, "Kami beriman kepada Allah dan hari kemudian, padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedar. Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya." (Al Baqarah: 8-10)

Umumnya orang-orang munafik ini tidak mudah dikenali kerana mereka mengaku Islam. Mereka berkata bahawa merekalah yang paling benar sedangkan sedikit amal dan ibadah yang mereka lakukan hanya untuk mengabui orang-orang yang beriman sahaja. Namun Al Quran telah membongkar sifat asli mereka dan apa yang tersembunyi dalam hati mereka agar umat Islam tidak tertipu.

Salah satu sifat mereka yang sangat merbahaya ialah bersedia untuk memberikan kepatuhan kepada orang kafir. Secara sembunyi dan tipu muslihat mereka berpihak kepada musuh-musuh Islam kerana mereka sebenarnya mengharapkan kehancuran kaum mukminin

Mereka lebih suka mencari kemuliaan dari kaum yang mengingkari dan memusuhi Allah swt.Allah swt telah telah mengancam mereka dalam firmanNya yang bermaksud, "Khabarkanlah kepada orang-orang munafik bahawa mereka akan mendapat seksaan yang pedih, (iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan disamping orang-orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah." (Al Ankabut: 138-139).

0 comments:

Post a Comment