Thursday, April 2, 2015

Siapa Tak Sayang Duit



 Rangoon Creepers


 Bunga trumpet


 Hoya


 Hoya

Memang tabiat manusia kalau nak sesuatu jarang dapat bersabar. Bak kata orang Amerika: I want it when I want it. Yang banyak duit ringgit lagi tinggi tahap tak sabarnya, kalau boleh masa tu juga mesti ada tersedia. Bila apa yang dihajat ada di depan mata barulah hati puas.

Dulu aku kurang kesah sangat tentang harga barang eletrik, make-up, kain baju atau barang runcit. Membeli ala kadar, kat mana yang sempat. Sat kat kedai dan
supermarket atau di pasar malam. Kekadang dengar dari kekawan yang rajin pergi shopping, Merekalah yang dijadikan rujukan untuk buat perbandingan harga. Kadangkala pasaraya besar offer harga yang lebih rendah dari kedai runcit untuk sesuat barang. Tapi, jerat yang dipasang pasaraya lebih cepat mengena.

La ni dah pandai sikit. Takkan nak ikut cara orang lain berbelanja. Membeli belah bukan setakat capai dan bayar semata. Dengan nilai ringgit dah jatuh, janji GST kata harga barang turun tapi makin meningakat dan harga minyak sekejap turun sekejap naik jadi terpaksalah check harga setiap barang. Harga makanan minuman di warung dan kedai mamak, keperluan lain di pasaraya, pasar borong dan pasar tani. Masaalahnya harga naik memanjang......Kalau ada perkara yang melibatkan duit, berjaga-jaga kerana ramai yang cuba menipu tetapi lagi ramai yang terkena. 

Berhematlah ketika berbelanja. Beli yang perlu sahaja. Hati berdetik dan berbisik, jangan tak sayang duit, bukannya senang nak dapat lebih-lebih lagi nak mengumpulnya. 

0 comments:

Post a Comment