Wednesday, November 16, 2011

Sama Kerja, Sama Relaks

Lapang dada masa cuti ni sebab semua orang ada di rumah kecuali Haq yang ada di Sarawak. Ada peluang sembang-sembang dan tolong buat kerja rumah sikit-sikit. Rumah yang sunyi dah ramai kembali dan setiap malam semua bilik ada lampu terpasang. Lagi seronok ketika masak kalau ada yang rajin membantu, apa yang dimasak selalunya habis dimakan dan kadangkala sampai tak cukup. Sambil tu kenalah tahan telinga mendengar rintihan, gurauan dan pertengkaran mereka tak kira pagi petang, siang dan malam.

Namun yang membuat sesak dada ialah bila dah ramai-ramai ni yang cerdik sikit mula curi tulang. Mengelat dan cari alasan tidak mahu buat kerja rumah. Aku kata mana boleh rumah dibiarkan berserak nanti ular sawa berlengkar di bawah katil atau ayam bertelur dalam almari kain. Apapun dalam dan luar rumah mesti dibersihkan. Mereka kata itu cerita nenek moyang masa dulu-dulu, macam-macam boleh bersembunyi dalam tilam yang digulung. Menjawab memang pandai tapi kalau tidak disuruh masing-masing lebih suka memerap dalam bilik atau tidur, harap dipanggil untuk makan sahaja.

Last-last mereka kata aku yang tak bersyukur pulak. Kononnya bila tak ramai orang di rumah mengeluh kerana sunyi dan bila ramai membebel bagi bermacam-macam arahan. Motto mereka: rumah yang tak kemas lebih baik dari rumah yang tak berpenghuni. Sorry le ye.......buat apa ramai penghuni kalau bersepah macam tongkang pecah? Yang paling adil, buat gotong royong, sama-sama kerja, sama-sama relaks. Ok kan???

0 comments:

Post a Comment