Wednesday, November 16, 2011

Melur Jawa

zMelur Jawa
Ditanam berbaris
Bunga merah meyala
Bunga kecil, kelopak lima
Bunga, close up

Pokok Melur Jawa mempunyai daun lebar dan berwarna hijau tua. Bunganya banyak, kecil-kecil dalam jambak yang berbentuk piramid. Pandai juga orang dulu-dulu bagi nama Melur Jawa, ringkas tapi memberi makna yang mendalam. Lupa pula nak menghidu bunganya, berbau harum atau tidak. Kalau tak berbau wangi pasti kalah dengan melur putih (Melur India??) yang orang ramai kenal sebagai jasmin. Bunga melur putih dari jarak satu meter sudah terhidu keharumannya dan sangat terkenal seantero dunia. Aku pun terikut-ikut suka bunga melur. Sekarang ni di sepanjang pagar dawai antara rumahku dengan jiran penuh dengan pokok melur putih yang merimbun. Once in a blue moon, aku hanya petik beberapa kuntum yang belum mekar untuk dicampur ke dalam air teh panas untuk mewangikannya. Jimat duit beli kuntum melur kering atau teh jasmin yang diimport.

Melur Jawa ni diambil di R&R Ipoh Selatan. Orang kata semua bahagian pokok ni ada khasiatnya. Akarnya yang pahit dan berunsur sejuk digunakan untuk penyembuh radang, diuretik dan mmenghilangkan bengkak. Daunnya pula rasanya manis-masam, sedikit kelat baik untuk radang dan dapat mengeringkan bengkak yang bernanah seperti bisul. Bunganya bila dimakan rasanya manis dan dapat menurunkan suhu badan selain menghilangkan keputihan, gangguan susah untuk tidur dan penawar buasir. Akar biasanya digunakan sebagai ubat sakit pinggang, luka, batuk, batuk darah dan cirit birit.

Bagi tujuan perubatan akar dan bunga akan dikeringkan kemudian direbus dan diambil airnya untuk diminum. Daun segar pula ditumbuk halus lalu disapu pada tempat yang sakit. Air rebusan akar, daun dan bunga boleh dibuat mandian untuk
wanita lepas bersalin dan melegakan sakit sendi.

0 comments:

Post a Comment