Tuesday, August 3, 2010

Bodoh Cerdik Pencinta Orkid

Aduhai, selama enam bulan aku tunggu expo ni, semata-mata nak tengok orkid. Tercapai jugalah hasrat hati untuk merakam gambar dan melihat apa yang baru dalam pameran orkid kali ini. Mula-mula pergi dengan kekawan tetapi kerana mereka bertugas maka aku terus melangkah ke tempat pameran dan jualan orkid seorang diri.

Di muka pintu gerai pameran ditunjukkan tiga orkid terbaik dalam pertandingan. Ramai yang mencatat namanya kot-kot anak pokok atau benih orkid ni ada dijual di gerai jualan. Siapa tak terlior tengok bunga-bunga mekar yang lebat ditangkai. Termimpi macamana nak dapat pokok orkid awesome macam tu.....guna baja, medium, arang atau sabut, racun kulat atau semut, air atau loving care aka TLC?

Lama juga aku di gerai pameran mengklik sana dan mengklik sini. Banyak orkid yang cantik tapi aku tak berapa puas hati amabil gambar sebab cahaya di dalam gerai sedikit gelap dan di luar pula cerah. Bertambah susah bila kebanyakan bunga mengadap ke dalam. Terpaksa selalu guna flash. Satu lagi masaalah ialah nak mencatat nama setiap orkid. Bila sudah nak balik baru kawanku kata, lepas ambil satu gambar snaplah label namanya pula. Iye tak ye juga... bodohnya aku.

Oleh kerana tujuan utama datang nak ambil gambar jadi aku tak banyak meronda ke gerai jualan orkid. Ada le membeli tetapi tak seperti dahulu. Kali ni aku beli brasicca, brassocattleya dan cattleya sahaja. Semuanya tak sampai RM 80.00. Sampai di rumah K menegur: Sikitnya membeli? Aku menjawab sambil menunjuk ke kamera: Apa yang dihajat dan dimimpi semua ada dalam ni, jimat..... kan?

0 comments:

Post a Comment