Sunday, January 15, 2012

Pokok Bebuas

Daun dan bunga
pokok Bebuas

Pucuk muda
Daun tua
Bunga dan putik buah
Buah matang dan masak`

Pokok Bebuas tumbuh liar atau ditanam untuk mendapatkan pucuknya untuk dibuat ulam. Pokok ini boleh tumbuh tinggi hingga 4 meter jika tidak dipangkas. Batang pokok yang muda berwarna coklat manakala pokok matang mempunyai batang berwarna kelabu. Daun pokok Bebuad lebar dipangkal dan meruncing di hujung. Bunga pula kecil-kecil terletak dalam jambak berbentuk piring.

Daun dan bunga pokok Bebuas dipercayai boleh mengurangkan angin dalam badan, menambahkan susu ibu, mengubati kecacingan dan menguatkan tenaga dalaman. Selain itu ia membantu menguatkan imunasasi badan dan mencegah daripada mendapat penyakit berjangkit. Ia juga dikatakan boleh mencegah penyakit akut. Caranya dengan memakan pucuk Bebuas sebagai ulam. Untuk kegunaan di dapur, beberapa helai daun pokok Bebuas yang tua diramas dan dilumur pada ikan yang telah dibasuh untuk menghilangkan bau hanyir ikan tersebut.

Pokok Bebuas memang senang tumbuh selepas bijinya yang sudah berwarna kehitaman disemai. Semaian sesuai dilakukan dalam polybeg atau pasu. Bila pokok sudah setinggi satu meter, pangkas dan tinggalkan batang 20 sm dari tanah. Biarkan pokok bercambah barulah alihkan ke tanah. Pangkas lagi bila ada ranting panjang untuk mendapat pokok rendah yang rendang agar mudah mengambil pucuknya.

1 comments:

WanShila said...

sy tersangattt suka mkn ulam nii

Post a Comment