Monday, April 2, 2012

Orkid Kena Banyak Sabar

Pokok orkid melekap
di dahan

Ada tiga tangkai
Dekat setengah meter
panjang

Separa kembang
Warna putih bintik
purple
Bunga close up
Kantong biji benih

Setelah melihat orkid yang dipanggil ekor musang menang di Agrofest 2010 cepat aku teringat pokok yang di tanam sendiri di rumah. Bila agaknya nak berbunga kerana sudah dua tahun melekap di dahan belum nampak perubahan, daun sudah berbelas helai dan akar pun panjang berselirat. Setiap empat lima hari aku mengintai di celah daun kot-kot ada tanda nak keluar putik bunga. Hampa. Kemudian tanpa diduga putik bunga Rhynchostylis retusa yang dinanti-nantikan muncul juga akhirnya. Macam tak percaya pulak ada tiga spikes keluar sekali gus. Dua tiga minggu menunggu tangkai bunga memanjang hingga hampir setengah meter. Kuntum pun mengembang, kelopaknya cantik, berwarna putih bintik purple dan lips purple muda. Dah tu berbau harum pulak.

Rupanya orkid ekor musang ni bukan susah nak mencarinya di kawasan Gopeng. Kalau rajin masuk dusun terutama yang banyak pokok durian tua tinggi melangit adalah kelibat orkid ni. Di sini kebanyakan pokok duriannya sebesar pemeluk dan sudah dua tiga kali aku ternampak pokok orkid dengan bunga yang berwarna pink atau merah hati. Selalunya pokok orkid ini tidak tumbuh dalam rumpun yang besar. Pokok orkid ni tidak diganggu mungkin kerana ramai yang tidak tahu nilainya yang sebenar (mahal) ataupun susah untuk mengambil kerana jauh tinggi di hujung dahan.

Kantong-kantong biji benih seperti lidi mancis terbentuk sesudah semua bunga layu. Kantong ini membesar, matang dan mengandung berjuta-juta biji benih yang sangat halus seperti debu. Setelah spikes yang kering dibuang pokok ekor musangku kini nak berbunga kembali. Kalau tak silap ada dua spikes baru. Ada juga kesan positif setelah mula menyiram dan menyembur baja dua kali sebulan (walaupun dengan rasa berat). Hati berdetik dan berbisik........kalau malas tentu tak dapat apa dan ramuan penting selepas berusaha kenalah banyak-banyak sabar.

3 comments:

layar_lara said...

orkedddd....syioknyaaa...;)

Sarihani Falahi said...

Suka tengok yang berbunga....pokok yang tak berbunga pun ada juga. W.bmana pun masih menunggu dengan sabar

Tautan Hati NabilaHasyim said...

Salam perkenalan.
pokok2 orkid apa khabar?
minatnya tgok yg berjuntai ni...

sis ada jual tak?

Post a Comment