Sunday, May 4, 2014

Orkid: Jangan Cari Susah

 Cattleya (pokok sendiri)
 Blc Vida Lee (pokok sendiri)
 Phaleonapsis (nurseri orkid)
 Vanda (nurseri orkid)
Cattleya (Pokok sendiri)

Bukanlah semua pokok orkid yang aku tanam jadi subur, berbunga dan hidup bertahun-tahun. Banyak juga yang daun dan batangnya jadi perang, kering lalu mati. Kalau orkid phaleonopsis daunnya yang jadi masaalah dan orkid lain kebanyakkannya reput pucuk. Lagilah dimusim hujan, kekadang pokok yang paling sehat terkena dulu. Dua tiga hari tidak menjengah pokok tau-tau ada yang dah kiok. Gambar koleksi lama, antara lima tu dua pokok sudah tinggal pasu saja. Yang tiga lagi kena siram juga setiap hari tapi tidaklah subur sangat apalagi dimusim kemarau ni.

Selain dari baja tahi kambing, baja organik jenis biji dan baja kimia semburan (untuk daun warna hijau, merah untuk bunga) aku tak ada taruk apa-apa. Tak pernah sembur racun kulat atau anti serangga. Sebenarnya aku tak nak orkid aku manja sangat, cukuplah dapat baja seminggu sekali. Lagi lama tak payah buat apa-apa lagi bagus. Mula berorkid dulu lain pulak ceritanya. Seminggu tiga kali membaja tapi sekarang dah dekat tiga bulan baru sekali. Apa nak jadi hang ni...patut le pkok orkid mogok.

Kata Mr C si penjual orkid, kalau pokok terlalu banyak dan kerap dibaja dinding sel daun akan menjadi lemah kerana tumbesaran yang cepat. Terutama baja high N. Mula-mula daun memang nampak hijau, berkilat sebiji macam gambar dalam t'net. Kemudian nampak spot kuning yang halus yang semakin hari semakin membesar. Kalau pokok (Phal) hanya ada 4 helai daun seminggu sekali hilang sehelai, dalam sebulan botaklah ia.

Aku setujulah kalau pokok tak perlu manja dan tidak kerap dibaja. Kerja sikit tapi pokok sehat dan bunga berkembangan (boleh ke gini?). Hati berdetik dan berbisik,........ mulanya tanam orkid ni nak hilangkan stress bukan tambah stress memikirkan causes of root and leaf rot serta jadual ubat-ubatan.

0 comments:

Post a Comment