Wednesday, May 21, 2014

Ramadan Dah Dekat

 
 Buah pokok hutan
 Chilli 'Marbles'
 Winter cherries
 Pokok di nurseri
 Mas cotek
Besarnya hajat nak jadi qariah tapi tak kesampaian sebab suara tak sedap dan belajar agama pun tak tinggi. Namun ada menimpan hasrat untuk membaca Al Quran dengan lancar dan betul. Apalagi bila terdengar suara yang perlahan tapi merdu dan indah membaca al Quran di Padang Arafah. Siapa? Katanya dia dari Kedah dan setiap hari dia membaca 1 juz .

Lepas tu mulalah aku cari kawan yang boleh dijadikan guru. Dapat sebut mahraj huruf tanpa gayat yang mana bunyi ha pedas, kha dalam dan kho yang bunyi macam dalam rengkong. Tahu mana nak dipanjangkan atau dinytakan bunyi bila jumpa empat hukum yang asas iaitu izhar, ihfak, idgham dan iklab. Teringat arwah mak yang baru betul-betul belajar tajwid ketika hampir 60 tahun. Katanya orang dulu-dulu baca ikut tok guru baca. Dia ajar dua tiga ayat dan kalau bacaan murid lancar dia akan alih dan ajar ayat berikutnya.

Rugi rasanya kalau tak tak ikut orang bertadarus di surau semasa bulan Ramadan ni. Walaupun pesertanya orang-orang warga emas belaka tapi mereka sangat cekap menyimak bacaan seseorang. Ada yang sudah bertahun-tahun belajar tajwid dari para guru yang bertauliah serta qari yang pernah menang diperingkat negeri dan antarabangsa. Bila bacaan ditegur di khalayak ramai ada juga yang berkecil hati hingga ada enggan datang bertadarus. Yang tebal telinga dan berniat bersih betul-betul nak belajar tetap teruskan juga. Nak dapatkan ilmu kena berkorban sedikit.

Bagi aku empat bulan sebelum Ramadan ni nak pecut sikit baca Al Quran. Habiskan tiga puluh juz dalam masa sebulan. Setiap 11 haribulan aku khatam, insyallah. Sebenarnya 11hb hanya catatan kerana aku sudah mulakan semula juz pertama sebelum 5hb di bulan yang sama. Oleh kerana juz 1 hingga 23 ayat-ayatnya lebih panjang dan sukar jadi aku cuba selesaikan pada hujung bulan. Kemudian habiskan 7 juz lagi dalam 4-5 hari di bulan berikutnya. Inilah cara aku memotivasikan diri. Apapun kena baca 1 juz sehari dan kalau termiss kena baca lebih pada hari yang lain. Hati berdetik dan berbisik........kalau tak dapat buat semua jangan tinggal semua.   

0 comments:

Post a Comment