Monday, March 21, 2011

Semua Bunga Cantik

Bunga kecil -kecil
Jambak kecil
Bergetah jika terpatah
Warna pink pekat
Bunga, close up

Gambar diambil di R&R Ipoh Selatan menghala ke utara. Kawan kata, tunggu di sana dan kami akan sampai dalam masa 45 minit, saja nak jumpa. Ok...ok.....Mereka akan terus ke Sungai Dua dan buahtangan paling baik untuk diberikan ialah limau bali dan kacang menglembu. Nenek moyang dulu-dulu pesan, tak apa kita menunggu orang apalagi kalau nak menumpang. Aku dan Kha pun duduk dengan sabar di wakaf yang terletak dalam taman. Aku tak pernah komplain kalau tunggu di situ sebab
persekitarannya dijaga rapi, dekat dengan toilet dan yang penting ada pokok bunga. Di tepi tangga ada pokok philodendron, pokok bouginvilla dan pokok siantan berbunga kuning dan merah sebagai pagar.

Dah lama mengidam nak sepasu pokok philodendron kerana bentuk daunnya yang cantik dan mewah. Pokok ni elok diletak dalam rumah tapi kalau malas nak menjaga jangan harap dapat daun yang hijau berkilat. Mak kata kena buat macam Yen, seminggu sekali pokok mesti di angkat di luar untuk dapat udara dan cahaya matahari...dan jangan lupa lap daun dengan susu segar sekali sekala. Sampai gitu nakkan pokok lawa. Tak terbuat aku kerana rasa macam jadi satu beban dan tak sempat memanjang. Nak letak jambangan bunga plastik, silk, daun kering atau buluh dalam rumah takut mengumpul habuk. Sudahnya tak letak apa-apa dan hanya biarkan sudut dan dinding kosong asalkan bahagia.

Sebenarnya aku suka benar dengan cara
kawasan R&R diurus dan ditanam dengan pokok-pokok yang cantik. Kebanyakan tumbuhan biasa saja tapi bila sudah disusun dan dijaga rapi nampak keindahannya. Pokok bunga dalam gamabr di atas aku tak tahu namanya. Dan aku belum cerita lagi tumbuhan yang mereka ada di R&R seperti pokok lidah mak mertua, bunga tasbih, inai keling dan melor jawa. Hati berdetik dan berbisik........... berbaloi mampir kalau bukan setakat ke toilet aje....

2 comments:

azi nur said...

cantek2....

Atsuko Ichirou said...

huhuu...
kalau abah tengok bunge nie mesti dia suke..=)

Post a Comment