Sunday, October 16, 2011

Curi Masa, Buang Masa

Dalam sehari apa sangat yang aku sudah buat? Ke dapur dan ruang tamu, ke garden, ke pasar atau ke supermarket, ke tempat tidur. Memang ada rancangan nak buat itu ini yang lebih berguna tapi tak kesampaian. Tulis list what to do dalam dairi, dalam hand set dan white board di dinding rumah namun tak sempat semedang. Kalau dapat buat tak sampai 50%. Hari ini berjanji hendak ke surau waktu petang tapi terasa letih pula. Rupanya jadi juga setelah bersilat menggoreng potato wedges, buat teh O, lap dapur etc. Lepas solat asar capai beg dan bergegas mendengar pengajian tentang kematian dan alam kubur.

Waktu pagi biasanya curi masa mengisi blog walau banyak yang mengacau di rumah. Rasa bersalah melihat penyampu yang diambil tersandar di dinding, sebakul kain yang sudah dimesin menunggu di pintu dapur dan pokok orkid masih belum disiram. Sebenarnya boleh nak siapkan kerja rumah dulu tapi selalunya ilham datang tak tentu masa. Masa nak buat segala kerja tulah ia datang mencurah-curah. Nak tulis itu, nak tulis ini; sampai empat lima topik boleh dikarang. Orang pandai kata sebenarnya ini bukan ilham apapun, cuma tendency nak mengelak dari buat kerja kerana manusia secara amnya hanya mencari yang paling senang dan paling disukainya.

Hari ini aku mendengar lagi bahawa masa yang paling banyak di habiskan oleh manusia ialah untuk tidur. Kedua makan dan minum, ketiga tengok tv dan keempat ke tandas. Average man le tu kerana ada juga yang cerdik, kurangkan tidur dan lebihkan masa buat kerja berfaedah. Kerja tak berfaedah tu contohnya tengok tv. Ramai (termasuk aku) geram tengok iklan banyak sangat, berita yang tak relevant diulang-ulang, drama dan filem ganas dan atau boring tapi masih setia menonton. Hati berdetik dan berbisik; bodohnya aku, tak dapat apapun.....kena tipu hidup-hidup dan mati mati percaya.

0 comments:

Post a Comment