Thursday, October 20, 2011

Macam-macam Tetamu

Lebah madu,
bunga belimbing
Lalat, bunga jambu
Pepatung, daun nenas
Mentadak, bunga kemboja
Kerangga, bunga limau
Kumbang di daun orkid
Lalat, daun pegaga

Kalau rajin memerhati tentu lebih banyak benda yang dapat dilihat di kiri kanan kita. Selalunya kita melihat sesuatu secara sepintas lalu kerana terlalu banyak perkara yang ada di hadapan untuk diberikan perhatian yang mendalam. Dulu aku ni kaki membaca surat khabar, setiap muka surat ditelaah termasuk iklan dan sale, sajak dan cerpen. Tapi bila dah ada news on line ni, membaca berita tak sampai 5 minit. Klik sana, klik sini, selesai. Tengok headline aje kecuali berita penting. Sekali sekala beli paper cari yang paling banyak muka surat kerana paper lama banyak gunanya.

Sebenarnya pandai-pandai kita untuk memilih yang mana penting dan utama dikejar agar tujuan hidup tidak tersasar dari jalan yang mulia. Bila sudah tahu mana yang patut didahulukan ada ketikanya kena pause and ponder.
Ada orang kata if you want most in life, paddle slowly; maksudnya pelan-pelan. Kalau makan banyakkan kunyah dari menelan, baru rasa puas walau makan yang masuk ke perut sedikit. Mungkin boleh perhatikan kawan-kawanku yang slim semuanya makan secara pilih dan kais, lama baru nak menyuap. Contohnya kalau makan mee kari taugeh, tauhu dan sayur kira satu satu-satu dan tolak ke tepi. Kerang letak satu longgok. Lepas tu suap mee dan hirup kuah dengan sopan santun. Tapi bagi yang badan besar sebaik dapat sudu dan garfu terus laju menyuap. Alhamdulillah apa yang disuap semuanya sedap.

Ketika klik sana sini ternampak pula tetamu-tetamu di atas. Mereka bukan sama tabaiatnya, Yang cepat bukan main susah mengejar dan yang pemalu cekap menyelinap. Hati berdetik dan berbisik, adat tetamu.......ada yang datang sekejap, ada yang lama, ada yang bermanfaat dan ada yang merosakkan.

0 comments:

Post a Comment