Sunday, October 16, 2011

Pokok Mas Cotek

Pokok Mas Cotet
Dijual di nursery bunga
Daunnya jadi ubat
Bintik emas di bawah
daun

Dijadikan pokok hiasan

Nampaknya ada saja herba yang menjadi fokus dari masa kesemasa. Bermacam jenis silih berganti; sekejap Jarum Emas dan Misai Kucing kemudian Kacip Fatimah dan Tongkat Ali dan satu masa dulu Mas Cotek pula digilai orang. Merata orang mencari pokok Mas Cotek, kalau yang di sebelah pantai barat tentu ke Trangganu dan Kelantan kerana khabarnya pokok ni banyak terdapat di sana. Masing-masing berlumba mencari dan menanam. Ada yang kata hanya jenis tertentu yang boleh dijadikan ubat manakala yang lain mempertahankan bahawa kombinasi beberapa jenis daun Mas Cotek baru ada power. Malah yang berimaginasi tinggi membuat campuran sendiri dari 40 jenis herba untuk dijadikan teh.

Nama saintifik pokok ini ialah Ficus deltoidea dan nama tempatan selain Mas Cotek ialah pokok Secotek Emas, pokok Barito dan pokok Raja Ubat. Pokok ini hidup meliar dan suka menumpang pada pokok lain walaupun bukan jenis pokok parasit. Pokok Mas Cotek betina mempunyai daun yang lebih lebar dan besar. Dari daunnya yang mempunyai bintik hitam atau keemasan di antara dua urat daun maka pokok ini mendapat namanya.

Pokok Mas Cotek adalah herba warisan perubatan Melayu dan sangat berkhasiat terutama bagi wanita. Ia berguna untuk mengecutkan rahim setelah melahirkan anak selain dari memecah lemak serta memotong kolesterol yang berlebihan dalam salur darah. Air rebusan daun, batang dan buah mampu menyembuhkan penyakit peparu berair, sakit pinggang, mengurangkan keletihan dan meningkatkan nafsu. Daunnya boleh dipetik dan dikunyah semasa segar atau dikeringkan untuk disimpan lama. Air rebusan daun kering ini diminum untuk memulihkan tenaga.

1 comments:

Kembara Perantau said...

wah boleh cuba ni....:)

Post a Comment