Wednesday, October 5, 2011

Tumpang Bird's Nest Fern

Bird's nest fern
Asplenium daun lebar
Daun kerinting
Di atas tunggul mati
Asplenium dan Orkid
Di dahan pokok durian

Kalau tinggal di kampung mesti pernah melihat pokok Asplenium aka Bird' nest fern yang tumbuh di atas dahan pokok. Kekadang tumbuhan ini melekap atau terselit pada pokok buah-buahan, pokok getah atau kelapa dan juga pokok hutan yang tinggi dan besar. Asplenium lebih cantik jika tumbuh bersama pokok tanduk rusa atau staghorn fern yang daunnya berjuntai ke bawah. Tapi sekarang orang bandar lebih pandai memanfaatkan pokok ini dengan menanamnya di dalam pasu dan dijadikan hiasan landskap atau di beranda. Kalau nak senang cari pokok ini di nurseri bunga dan ramai orang menanamnya kerana ia mudah dijaga dan membiak.

Tapi nenek moyangku menggelarnya pokok lukut. Ada cerita menarik di sebalik pokok ini dan semasa kecil aku suka mendengarnya. Ketika itu bila malam menjelang kami menggunakan pelita, kampung jadi sunyi sepi dan di luar rumah gelap gelita. Sambil menunggu ngantuk selepas solat isya nenek bercerita dari luar kelambu. Katanya ada seorang atuk kamu iaitu adek moyang (tak tau yang keberapa) telah tersesat di hutan dan beliau telah dikejar oleh sekumpulan orang yang akan memenggal leher jika menemui orang dari daerah lain. Kiranya puak nenek moyang dan puak tersebut saling bermusuhan. Nak dijadikan cerita atuk hilang selama seminggu.

Untuk menyelamatkan dirinya atuk telah menyembunyikan diri di atas pokok lukut yang melekap tinggi di dahan pokok pulai. Khabarnya tiga hari tiga malam beliau berlindung di situ hingga saudara maranya datang menyelamatkan. Mungkin setelah gagal menjejak mangsanya puak tersebut telah kembali ke tempat mereka. Jika tidak tentu ada cerita tentang perang besar dengan kepala bertaburan dan badan bergelimpangan di bawah pokok. Bila diingat sekarang cerita ni tak logik juga, tak lapar ke, tak buang air ke dan pokok pulai sangat tinggi. Takkan puak tu senang -senang gave up the chase. Tapi betullah kata Fizz, jangan banyak tanya kalau dengar cerita dulu-dulu. Hati berdetik dan berbisik, nak buat macamana... inilah keindahan bed time stories dari nenek moyangku.

0 comments:

Post a Comment