Monday, March 24, 2014

Akal Si Pencuri

Remang-remang senja
 Bulan dilindung awan

Suasana malam
Pencuri suka gelap
Masjid pun dia masuk


En K terkejut subuh itu bila komputer ribanya yang jadi permanent resident di atas meja ruang tamu lesap. Namun beg komputer dan isinya serta extra hard disk dibiarkan bersepah di ruang dapur. Ada pencuri dah masuk ke dalam rumah malam tadi? Tapi pintu hadapan dan pintu dapur elok terkunci rapat. Semua orang terbangun kerana kami berdua kecoh ke sana kemari memeriksa apa lagi yang hilang. 

Masing-masing check handset, lap top, wallet. Alhamdullilah semua ok malah tabung duit siling yang penuh di tepi tv tak di sentuh. Barang peribadi tiada kecurian kerana semua orang kunci pintu bilik masing-masing. Berbaloi juga mengganti kunci pintu bilek baru-baru ni. Di ruang tamu pula tak ada benda berharga dan pencuri tak minat nak angkat tv. Yang heran macamana pencuri boleh masuk?


Bila dah rasa ok sikit baru boleh berfikir. Pencuri masuk sebab seseorang (aku le kot) terlupa simpan kunci pintu dapur. Kunci itu mungkin melekat pada lubang kunci yang jaraknya hanya dua meter dari tingkap bergrill yang tak pernah ditutup. Kebetualn pintu antara ruang dapur dan pintu itu pun tak tidak dikunci malam tu. Pencuri ambil tali kasut untuk mengikat hook dari penyangkut baju besi pada galah penjolok rambutan. Dengan alat mengait kunci lalu membuka pintu dapur. Kunci pintu dapur tu elok pulak diletakkannya balik di jenang tingkap.


Itulah keadaan di kampung kami. Lima enam bulan sekali akan ada pencuri masuk ke rumah penduduk. Tak kira rumah siapa, rumah dua orang ustaz di masuki ketika keluarga mereka solat tarawih. Rumah Haji Razak dan En KWSP ketika mereka semua pulang ke kampung. Surau kampung kami pun sudah dua kali dimasukinya.  En K syak ini perbuatan orang kampung kami juga tapi sampai sekarang teorinya tak dapat dibuktikan. Hati berdetik dan berbisik........sepandai-pandai tupai melompat akan jatuh ke tanah juga akhirnya.

0 comments:

Post a Comment