Thursday, March 6, 2014

Bawah Rumpun Bambu


Rumpun buluh di kebun
 Rumpun di tepi rumah
Setinggi bumbung rumah
Buluh memang cantik
 
 Buluh matang
Satu masa dulu orang gila-gila nak menanam buluh madu. En K yang berasal dari utara teruja dan terikut. Teringat katanya rebung dikari dengan daging ialah lauk wajib waktu kenduri. Di utara, di pasar sentiasa ada orang jual rebung jeruk dan di kawasan rumah pun ada buluh madu. Kalau tak ada cari saja kat dalam belukar. Aku dari selatan hanya kenal rebung dari buluh jenis besar, jenuh mencungkil dengan parang atau kapak baru tercabut. Rebung sebesar lutut ni perlu dikupas untuk membuang bulu dan miangnya. Yang dijeruk lama akan kelauarkan bau amonia aka hancing. Kalau ada lauk lain gerenti aku tak akan pilih rebung.

Ikut perkiraan En K tanam pokok buluh boleh buat duit. Maka dia pun mencuba. Sanggup beli dan angkut enam pokok buluh dalam polibeg dari kampungnya. Lima ditanam di kebun dan satu di tepi rumah. Masa berlalu rebung tak diambil hingga rumpun buluh yang dulunya kecil hampir jadi belukar. Tak ada jualan rebung walau sekali dan kari rebung  yang aku buat tak ngam dengan tekak orang bandar di rumah.

Masaalah lah pulak. Belukar buluh di kebun sebabkan pokok sawit bantut terkena naungannya. Yang di tepi rumah menjulang tinggi mencapai wayar letrik dan talipon. Bahaya. Rupanya payah nak buang pokok buluh. Tebang dan buang akarnya tapi kami tak menang tangan. Kata Pak Google, kena tebang semua buluh tua, letak racun dan serkup dengan plastik hitam agar tak kena cahaya matahari (tak ada fotosintesis).  Khabarnya ambil masa bertahun-tahun baru rumpun pupus. Yang terbaik, bakar. Setakat ni En K sudah rugi kerana pengali, parang dan mata chainsaw semua sompek dan tumpul angkara akar buluh yang macam stainless steel tu.

Kalau diupah pun aku tak mahu tanam pokok buluh lagi, Yang menariknya duduk di bawah teduhan rumpun buluh memang nyaman dan menenangkan. Damai gitu. Itulah sebabnya di belakang rumahku masih ada beberapa polibeg berisi semaian buluh madu. In case ada sesiapa yang nak menanam buluh. Hati berdetik dan berbisik kalau mahu silakan, bagi free aje tapi kena ambil sendiri di sini.

0 comments:

Post a Comment