Monday, March 10, 2014

Sikit Pun Duit

 
 Buah rambutan di pokok
 Rambutan gading
 Sudah siap diikat
Cili padi, kecil pedas
Hasil letih memungut

Aduhai, tak ramai anak zaman sekarang yang tahu macamana susahnya ibu bapa nak dapat duit. Yang kecil lagi pandai sarankan kalau sudah habis duit pergi saja cucuk kat kotak di bank. Tentu ada duit keluar. Hajatnya tentu hendak ke restoren makanan segera atau tarik tangan ke superstore. Di sana ibu bapa jadi pening sebab anak-anak mengoder itu ini dan ada yang sanggup berguling di atas lantai minta belikan sesuatu. Ibu bapa yang malu-alah terpaksa membeli walau hati membara dan muka jadi kelat ketika membayar.

Anak yang besar tentu segan nak berguling.  Mungkin ada yang masam dan sugul, ada yang mogok dan ada yang ugut-ugut sayang. Kalau belum bekerja mereka dengan muka manis mohon isi minyak motor dan top-up walaupun sudah dapat makan tanggung. Yang bekerja gaji hanya cukup untuk diri sendiri. Ibu bapa yang simpati dan mampu bantu juga seratus dua. Yang tak mampu bantu beri barang keperluan. Rasanya ramai yang berat nak bawa ubi keladi, pisang atau kelapa dalam bonet kereta. Hulur duit lebih dihargai.

Kekadang sempat juga aku bernostalgia dengan anak-anak tentang susahnya nak dapat duit dulu-dulu. Zaman tu, nakkan seposen dua kenalah tolong ibu bapa di bendang, di kebun getah atau kelapa sawit. Itupun kalau mereka nak bagi. Anak-anak yang mendengar buat selamba, kata mereka cerita ni menarik kalau disiarkan di radio Klasik Nasional. Nak tunjuk susah kat kampung atok nenek keadaan ini sudah tak wujud lagi. Rumah dah cantik, jalan tar sampai ke depan rumah, kebun dan bendang dah jadi perumahan. Tv dah ada Astro dan nak breakfast pun beli. Cuma yang dapat aku katakan cara hidup  dulu-dulu tak macam ni.

Kebetulan tiga pokok rambutan di tepi rumah berbuah lebat dan beberapa pokok cili padi yang hidup sendiri berbuah hingga tak habis makan. Jadi kami buat projek jual rambutan dan cili. Kerja nak petik, kumpul dan ikat bukannya senang. Nak pungut cili sebiji-biji hingga dapat sekilo macam nak termuntah jenuhnya. Nasib baik pokok  rambutan  tak terlalu tinggi atau bayak semut. Rambutan diangkut dengan kereta dan letak kat kedai kawan. Cili puladi jual pada kawan-kawan. Dapatlah seratus ringgit untuk kerja 2 hari. Nah........ baru  semua orang tahu duit bukannya senang-senang turun melayang. 

Seharian mereka mengeluh letih, letih. Aku yang kesian belanjalah mereka makan sedap sikit. Hati berdetik dan berbisik, duit dapat semut pula jadi permanent resident dalam kereta. Nak nyahkan semut-semut ni kena keluarkan duit juga.

0 comments:

Post a Comment