Wednesday, April 2, 2014

Dengki Atau Redha

Kebanyakan dengki berpunca dari perasaan bahawa orang lain melebihi dirinya dari segi kekayaan, kedudukan, kejayaan dan kebaikan. Oleh itu dia ada niat dan dengan sedaya upaya mencari jalan untuk menghilangkan nikmat tersebut dari orang yang dianggap lawannya. Orang yang dengki akan melakukan pelbagai cara asalkan orang yang didengki itu menerima kesan yang buruk. Misalnya dengan menyebarkan fitnah, cacian dan umpatan atau secara tindakan fizikal yang mencederakan, mendatangkan sakit dan kematian.

Peristiwa pembunuhan pertama sesama manusia berpunca dari perasaan dengki. Kejadian itu membabitkan Qabil dan Habil iaitu dua orang anak Nabi Adam as yang berebut pasangan untuk dijadikan isteri. Kisah itu dinyatakan Allah saw dalam firmanNya, "Ceritakanlah kepada mereka kedua orang putera Adam menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan kurban, maka diterima dari dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil), 'Aku pasti membunuhmu'. Berkata Habil, 'Sesungguhnya Allah hanya menerima (kurban) dari orang-orang yang bertakwa." (Al Maidah: 27)

Api kemarahan dan kedengkian Qabil tidak dapat dikawal hingga sanggup membunuh Habil. Kejadian ini menjadi panduan bagi syaitan untuk mencari kelemahan manusia dan menggunakan sepenuhnya untuk merosakkan mereka.

Sesungguhnya segala kelebihan yang dikurniakan oleh Allah swt kepada seseorang tidak akan boleh dilenyapkan oleh tangan manusia. Allah swt sentiasa menguji iman seseorang dan barangsiapa yang redha terhadap apa yang menimpanya akan mendapat balasan yang baik dari sisiNya.

0 comments:

Post a Comment