Sunday, April 6, 2014

Sedikit Lagi Bagus

 Di R&R
 Di PCB, Kelantan
 Di Simpang Pulai
 Di Simpang Pulai
Di Simpang Pulai

Bila membaca poem 'The Lake Isle of Innesfree' katanya, kalau nak hidup senang dan tenang, sumber material tak perlu banyak. Ada pondok kecil, beberapa batas pokok kacang dan satu sarang lebah madu sudah mencukupi. Rasaku, tambahlah sikit dengan dua tiga ekor ayam dan seekor kambing. Bila tak banyak barang tak perlu lama berkemas terutama kain baju, buku-buku, pinggan mangkuk dan pasu-pasu bunga. Lebih banyak masa untuk berfikir dan berzikir, lebih ringkas dan mudah kehidupan.

Malangnya dalam zaman modern ni kita cuba selesaikan banyak masaalah secara jangka pendik saja. Kita sangka jika ada kemudahan material semuanya beres. Macam dalam iklan, ada peti sejuk besar tak perlu ke pasar selalu, sayuran lebih fresh, nak masak bahan dah tersedia.  Namun masaalah lain pula timbul, harganya sudah tentu mahal, ruang dapur sempit, bil letrik naik, tak isi barang rugi saja. Lalu kita ada pelbagai kerusi meja dan periok belanga pelbagai kasut, baju, handbag dan asesori. Selagi ada ruang pasti diisi, selagi mahu kita membeli. Kekadang seperti orang yang punya lebih baranglah paling bahagia, ceria dan aman hidupnya.

Lalu kita beli pelbagai barangan rumah hingga menimbun. Nak beri orang lain, barang mereka pun dah banyak mahan tidak mahu menerima. Sebabnya  tabiat kita bila memberi barang terpakai selalunya yang lusuh, cacat dan hampir tak befungsi.

Walaupun stor sudah sarat, terpaksa juga simpan barang-barang tersebut samada yang dah terpakai, obsolete atau tak sempat nak guna dalam store. Konon sementara tunggu ADA masa untuk memeriksa, memilih dan membuang. Tapi bila?. Takkan nak hidup di bawah timbunan sampah selamanya. Mungkin boleh mulakan dengan apa orang kata, "Have nothing in your houses that you do not know to be useful or believe to be beautiful". Hati berdetik dan berbisik.........kalau nak sedikit barang kurangkan membeli, kecilkan nafsu, kempiskan poket dan berjimatlah.

0 comments:

Post a Comment